«Dette må vi teste ut»

Les utdrag fra e-postene Alonso sendte og fikk i spionsaken.

(Dagbladet.no) Formel 1-giganten McLaren fikk i går ei bot på over en halv milliard kroner, samtidig som laget mister alle poengene og sparkes ut av fabrikkmesterskapet.

Men førerne Lewis Hamilton og Fernando Alonso - de to beste i VM i år - går fri. Årsaken er at de har samarbeidet med Formel 1-myndighetene og bidrat til opprullingen av saken.

Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) varslet i går at de ville slippe ytterligere detaljer og dokumentasjon - og i dag ble den doble verdensmesteren Alonso knyttet tettere sentrum i saken.

- Troverdig informasjon

FIA avslører nå at spanjolen fikk informasjon om Ferrari-bilene på e-post fra testkjører Pedro de la Rosa.

«All informasjonen fra Ferrari er veldig troverdig,» skrev de la Rosa til Alonso 25. mars, i en utveksling om Ferraris vektfordeling i bilene, ifølge BBC.

«Den kommer fra Nigel Stepney, deres tidligere mekaniker - vet ikke hva slags stilling han har nå. Han er den samme personen som fortalte oss i Australia at Kimi (Raikkonen, red.anm.) ville stoppe på runde 18. Han er en venn av Mike Coughlan, vår sjefsdesigner og han fortalte ham det,» skriver de la Rosa.

Selv om informasjonen også har kommet førerne i hende, slapp de altså unna straff. McLaren vurderer å anke dommen, men samtidig den trolig lettere å svelge siden førerne ble fredet og de tross alt kan vinne VM i år.

MOTTOK E-POST: Fernando Alonso, som har vunnet VM to ganger, mottok e-poster med Ferrari-informasjon av lagets testkjører. Foto: AP
MOTTOK E-POST: Fernando Alonso, som har vunnet VM to ganger, mottok e-poster med Ferrari-informasjon av lagets testkjører. Foto: AP Vis mer

- Visste det var ulovlig

Noen dager før e-mailutvekslingen mellom de la Rosa og Alonso, sendte de la Rosa følgende i en e-post til Coughlan, ifølge nyhetsbyrået AP:

«Hei Mike, vet du hvordan den røde bilens vektfordeling er? Det ville vært nyttig for oss å vite det så vi kan teste det i simulatoren. På forhånd takk, Pedro.»

I en annen e-post skrev de la Rosa om en spesiell gass Ferrari brukte til å blåse opp dekkene.

«Får håpe vi kan få testet ut dette og at det vil bli prioritert,» svarte Alonso.

Årsaken til at FIA nå går ut med disse detaljene, er trolig å forsvare den knallharde straffen. McLaren får ikke delta i fabrikkmesterskapet neste år heller, og i desember kan straffen bli ytterligere forsterket.

- Disse e-postene viser at både Alonso og de la Rosa mottok hemmelig Ferrari-informasjon via Mike Coughlan. Begge førerne visste at informasjonen var hemmelig Ferrari-detaljer og at Coughlan dikk tak i dette fra Stepney, opplyser FIA.

McLaren forbederer seg nå til søndagens VM-runde i Belgia, og nekter å kommentere de nye opplysningene.

800 sider

Den såkalte spionsaken ble rullet opp i sommer, og i juli ble McLaren-laget og flere toppsjefer siktet for å ha vært i ulovlig besittelse av dokumenter om konkurrerende Ferrari.

Årsaken var påstander om at en utro Ferrari-ansatt, Nigel Stepney, hadde lekket store mengder topphemmelige dokumenter til McLaren-teamet. Nesten 800 sider med Ferrari-dokumenter ble tidligere i år funnet hjemme hos McLarens nå suspenderte sjefsdesigner Mike Coughlan. Disse dokumentene skal stamme fra Stepney.

Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) frikjente tidligere i sommer McLaren for anklagene om industrispionasje, men nye beviser førte til at ledelsen i går ble innkalt til en høring i Paris.

- Brukte ikke informasjonen

Etter høringen og dommen sa McLaren-sjef Ron Dennis at laget ikke brukte lekket informasjon for å få et konkurransemessig fortrinn i forhold til de andre lagene.

- Bevisene viser at det var e-mailtrafikk mellom våre førere og i ett tilfelle med Mike Coughlan. Sjåførene har kategorisk avvist at informasjon ble gitt videre til laget - og derfor har heller ikke laget hatt noen kjenskap til denne e-posttrafikken, sa Dennis i går.

Straffen på 563 millioner kroner er 40 ganger så høy som den gamle rekordbota i Formel 1-sirkuset - som var på 14 millioner kroner.

ER FREDET: Fernando Alonso og Lewis Hamilton ble ikke straffet av FIA.
STÅR PÅ SITT: McLaren-sjef Ron Dennis sier at informasjonen ikke har blitt utnyttet av laget og førerne.