GRUNN TIL Å SMILE: Edvald Boasson Hagen smilte før brosteinsetappen. Han, og MTN-sjefene, hadde grunn også til å smile seks timer senere. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
GRUNN TIL Å SMILE: Edvald Boasson Hagen smilte før brosteinsetappen. Han, og MTN-sjefene, hadde grunn også til å smile seks timer senere. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

- Dette var en liten revansje for Edvald

MTN-sjef beklager at de ikke støttet kapteinen bedre.


CAMBRAI (procycling.no): Fram til de første brosteinspartiene nøt Edvald Boasson Hagen godt av oppofrende jobbing fra lagkameratene sine.

Men på de siste fire milene var han nødt til å gjøre all jobben selv.

Etter hvert forsvant også en pallplass på en svært oppløftende dag for lysluggen.

- Det hadde vært gøy å bli topp 3, helt klart. Men jeg fikk ikke den. Førsteplassen var uansett kjørt, og jeg måtte prøve på en langspurt, sier Boasson Hagen til procycling.no i Frankrike.

Endte i håpløs skvis
I kjent stil sa han at det var «greit» at han satt på andres hjul og gjorde grovjobben selv.

- Jeg hadde hjelp inn mot det første partiet, og så var det opp til meg selv.

Sportsdirektør Jens Zemke innrømmer at de helst skulle ytt 28-åringen bedre service.

Da Tony Martin angrep, var det ikke nordmannens jobb å tette luka. Det måtte lag som BMC Racing eller Giant-Alpecin gjort, med flere mann i gruppa.

- Edvald burde hatt med en hjelper til mot slutten der. Han ble for ensom, påpeker Zemke.

Les også: Vant Tour de France-etappe på lånt sykkel

Slo tilbake
Tyskeren omtaler det som en personlig revansje at rudsbygdingen slo tilbake under tourens lengste etappe.

- Det var en liten revansje for ham i dag. Han gikk glipp av Paris-Roubaix (på grunn skulderskade, vår anm.), og slo tilbake med fantastisk innsats.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hadde du vært superglad for andreplass, og ikke like glad for femteplass?

- Jeg er glad for femteplassen. Det viser også at han har enda mer inne. Om vi kan gi ham støtten han trenger, så kommer det flere etapper som passer ham. Vi er nye i dette selskapet. De andre lagene har terpet dette i årevis, så vi er ikke helt fininnstilt ennå.

- De har en vei å gå
Trener Fredrik Mohn måtte også innse det til slutt ble en umulig oppgave å løse for Boasson Hagen.

- I dag virker det som han hadde full kontroll. Til tider var laget godt samlet også.

- Det er lag med kaptein og tre-fire hjelpere i finalen?

- Ja, men de er designet for det. Jeg synes MTN blir bedre og bedre på det, men de har en vei å gå, sier Mohn til procycling.no.

Les også: - Det er ikke så mye å gjøre

Dristig overgangsstrategi
Som blant annet procycling.no har pekt på den siste tiden, er smilet tilbake hos Boasson Hagen.

Det er også fandenivoldskheten som preget ham i starten av 20-årene.

De to faktorene kan gi mer moro under transportetappene mellom Pyreneene og Alpene i rittets andre uke.

For MTN-Qhubeka ble tirsdag en jubeldag. Tour-debutantene har aldri klart bedre enn en femteplass i rittet.

Dessuten kunne de glede seg over at deres dristige strategi på overgangsmarkedet ser ut til å ha lyktes.

- Gamblet dere litt på Edvald? Dere signerte en profilert rytter og ga ham god lønn og ny sjanse på laget deres.

- Ja, jeg tror det er mer enn det. Han trives i laget vårt, og han liker prosjektet vårt. Vi er et lag for framtida. Vi har sponsoravtaler for den neste fire årene. Han er vår kaptein, og etter min mening, fortjener han den.

- Han viste hvorfor i dag?

- Absolutt, avslutter høyreiste Zemke med et smil.

Denne artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!

INNRØMMER LITE HJELP: Sporsdirektør Jens Zemke (i førersetet) innrømmer at Edvald Boasson Hagen gjerne skulle fått mer hjelp på mandagens etappe i Tour de France. Her fra årets Tour of Oman. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)
INNRØMMER LITE HJELP: Sporsdirektør Jens Zemke (i førersetet) innrømmer at Edvald Boasson Hagen gjerne skulle fått mer hjelp på mandagens etappe i Tour de France. Her fra årets Tour of Oman. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com) Vis mer