TIL DISCOVERY: Rettighetene til Rosenborg og de andre Tippeliga-klubbenes kamper eies av Discovery og VG fra 2017 til 2022.
Foto: Ned Alley / NTB scanpix
TIL DISCOVERY: Rettighetene til Rosenborg og de andre Tippeliga-klubbenes kamper eies av Discovery og VG fra 2017 til 2022. Foto: Ned Alley / NTB scanpixVis mer

Discovery og VG har kjøpt rettighetene til Tippeligaen

Avtale over seks år.

(Dagbladet): Discovery og VG skal sende Tippeligaen og Obos-ligaen fra 2017 til 2022.

Dermed mister TV 2 rettighetene til å sende kamper fra de to øverste divisjonene i Norge.

- Dette er en milepæl og et historisk vendepunkt i vår sportssatsing og vi er stolte av å få vise Tippeligaen og OBOS-ligaen de neste seks årene, sier sjef for TVNorge og Discovery Networks Norway, Harald Strømme, i en pressemelding.

Det vil bli én kamp lørdag kl. 18, fem kamper søndag kl. 18, hovedkampen søndag kl. 20 - og én kamp mandag kl. 19.

2,4 milliarder kroner Daglig leder i Fotball Media, Knut Kristvang, forteller til Dagbladet at prisen for rettighetene er banebrytende. Summen er på hele 2,4 milliarder kroner, som Kampanje var de første til å melde. Det utgjør rundt 400 millioner kroner per sesong.

- Det er en historisk avtale, sier Kristvang til Dagbladet.

- Vi ser at norsk fotball fortsatt er attraktivt for mediepartnerne. Det har blitt spekulert veldig mye på en nedgang i rettighetsprisen, men dette viser at den faktisk øker. Det er et tegn på at det gjøres et veldig godt arbeid ute i klubbene. Det gjenspeiler prisen for disse rettighetene, sier Kristvang.

Det som er klart er at det blir seks kamper på søndager og flere kamper på samme tidspunkt enn tidligere. Kampene kommer til å bli sendt på Max, Eurosport og enkelte storkamper på TVNorge. VG skal produsere sportsnyheter til samarbeidet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

C More sitter på rettighetene per i dag, men ble i vår kjøpt opp av TV 2.

- Happy hour Sportssjef i TV 2, Vegard Jansen Hagen, innrømmer at de ikke er glade for å miste rettighetene.

- Det er en tung dag i TV 2, men vi har mistet rettigheter før og kommet sterkt tilbake. Det gjør vi denne gangen også, skriver Jansen Hagen i en e-post til Dagbladet.

Sportssjefen lover at de kommer til å prioritere norsk fotball den siste seongen de har rettighetene - før Discovery overtar ballen.

- Nei, vi er stolte over det produktet vi leverer og er best på fotball i Norge. Vi går aldri på akkord med den kvaliteten.

- Hvilke konsekvenser får dette for bemanningen i TV 2-sporten? 

- Det er opp til oss å snu nederlag til seier og finne nye satsingsområder der vi kan skape engasjement og lønnsomhet. Vi har attraktive rettigheter med Premier League, Tour de France, Get-ligaen og VM i sykkel, fotball og håndball - så det er ingen grunn til å starte på gravskriften ennå. Vi fighter videre, skriver Jansen Hagen.

Den høye salgsummen forklarer sportssjefen i TV 2 slik:

- Det er happy hour i rettighetsmarkedet i Norge - og timingen for salget av norsk fotball var perfekt. Da blir prisen deretter.