OPPHETET STEMNING: TV-seerne måtte til betalingskanalen eller Eurosport Player for å få med seg basketaket mellom Frode Kippe og Azar Karadas mandag kveld. Foto: NTB Scanpix
OPPHETET STEMNING: TV-seerne måtte til betalingskanalen eller Eurosport Player for å få med seg basketaket mellom Frode Kippe og Azar Karadas mandag kveld. Foto: NTB ScanpixVis mer

Hovedkampen gikk på betalingskanal

Discoverys valg skapte reaksjoner. Her er deres forklaring

Hovedkampen mellom Lillestrøm og Brann ble sendt på betalingskanal.

Bare én av mandagens fotballkamper - i full eliteserierunde - gikk på en åpen TV-kanal. Ellers var kampene lagt på Eurosports betalingskanaler, blant annet hovedkampen klokka 20.00, mellom Lillestrøm og serieleder Brann.

Det har skapt reaksjoner på sosiale medier, blant annet Jahn Ivar «Mini» Jakobsen, som skriver følgende på Twitter:

Etter at Discovery tok over rettighetene for Eliteserien, var de nemlig klare på at en av prioriteringene skulle være «å gi mer fotball til folket, og gjøre norsk fotball mer tilgjengelig». Men 2. pinsedag ble et unntak. I stedet for hovedkampen, ble reprisen av Tromsø - Vålerenga vist på Eurosports hovedkanal.

Flere plattformer

Espen Skoland, kommunikasjonssjef i Discovery, sier at de har fått noen henvendelser mandag kveld:

- Det har naturligvis vært noen flere henvendelser enn vanlig. En del lurer på hvor de finner fram til kampen, både når det gjelder Eurosport Player og pluss-kanalene. Vi forventet jo også noe ekstra trykk i dag, sier Skoland til Dagbladet.

Videre henviser han til en pressemelding Discovery utstedte tidligere i mai. Der kommer det fram at de har gjort det valget fordi de ønsker å promotere flere av plattformene Eliteserien kan ses på.

- Målet er fortsatt å levere fotball til folket og bygge det norske fotballproduktet, men alle vet at seervanene vil være annerledes i 2022 enn da vi signerte avtalen. Vi har derfor behov for å promotere de ulike plattformene oppgjørene er tilgjengelige på, og se hva vi kan lære gjennom å tilby kamper på forskjellige måter, sier Skoland i pressemeldingen.

Promoterer strømmetjenesten

I pressemeldingen står det at Discovery har innfridd målsettingene de har satt seg etter at de tok over som rettighetshaver for Eliteserien, og at det blir naturlig å gjøre noen tester underveis.

I Eliteseriens 11. runde la de altså to av storkampene på betalingskanaler, men promoterte samtidig for strømmetjenesten Eurosport Player. Discovery lokket derfor med 14 dagers gratis prøvetid.

«Fotballen er informert om justeringene, og vi vil ha en dialog med dem om hvilke erfaringer vi gjør oss gjennom prioriteringer som denne,» står det videre.

Som nevnt, har det skapt flere reaksjoner på sosiale medier: