OMKOM: Formel 1-føreren Jules Bianchi døde som følge av skadene han pådro seg i den stygge kollisjonen på Suzuka-banen i oktober i fjor. Foto: NTB Scanpix
OMKOM: Formel 1-føreren Jules Bianchi døde som følge av skadene han pådro seg i den stygge kollisjonen på Suzuka-banen i oktober i fjor. Foto: NTB ScanpixVis mer

Døde etter skadene han fikk i skrekkrasjen

Kolliderte med en bergingstraktor.

(Dagbladet): Formel 1-føreren Jules Bianchi døde som følge av skadene han pådro seg i den stygge kollisjonen på Suzuka-banen i oktober i fjor.

Det opplyser familien.

25 år gamle Bianchi har ligget i koma siden ulykken i Japans Grand Prix. Det var kraftig regnvær og glatt da ulykken skjedde, og det er i ettertid konkludert med at bergingsmannskapene, som var i ferd med å fjerne en annen bil som hadde kjørt ut, ikke kunne lastes for ulykken.

Skled Det hele startet med at tyske Adrian Sutils bil skled rundt og ut banen, og havnet i autovernet. Han kom seg ut av bilen, men mottok medisinsk behandling bak traktoren som kom til stedet for å få bilen ut av banen. 

Men mens arbeidet med å få tyskerens bil av banen pågikk, krasjet franske Jules Bianchi inn i traktoren som var på stedet for å rydde unna. 

Ifølge Sutil skal også franskmannen ha sklidd rundt på lignende måte som han selv på grunn av alt vannet på banen.

Dekk Jules Bianchis bil var utstyrt med såkalt intermediate-dekk i regnværet under Japan Grand Prix. Dekkene er konstruert for moderat til mye nedbør. I Japen kom det ekstreme mengder utover i løpet.

I etterkant av løpet etterlyste F1-stjernene Lewis Hamilton og Sebastian Vettel dekk som opprettholder tilstrekkelig hurtighet og som kan takle store nedbørsmengder bedre.

Det eksisterer dekk som er beregnet for å ta unna ekstreme vannmengder. Men førerne er ikke komfortable med dekktypen og tvinges over til såkalt intermediate dekk som er konstruert for mindre nedbør enn det var i Japan 5. oktober.

Ikke bra nok - Det er ikke bra dekk. Det er ingen hemmelighet, sa Hamilton om ekstrem-dekket, i følge BBC Sport.

Dekkprodusent Pirelli konstruerte en ny dekktype for ekstremvær til årets sesong, men førerne mener problemet fortsatt er det samme.

- Det er et område som det ikke har vært tilstrekkelig fokus på, sier Hamilton. Vi ønsker et dekk som tar unna tilstrekkelig med vann, og som ikke tvinger oss over på «inter», som er betydelig raskere enn ekstremdekkene, sa Lewis Hamilton som vant løpet i Japan.