Dødsfallene i ekstremsporten: - Alle er skeptiske til å si noe offentlig

Filmskaper angrep Red Bull.

(Dagbladet): Snowboarder Estelle Balet (21) omkom i de sveitsiske alpene denne uka, da hun ble tatt av snøskred under innspilling av en film om frikjøring.

Det fatale snøskredet skal ha blitt utløst av en annen person som hadde kjørt foran Balet ned fjellet.

Dødsfallet understreket igjen hvilken risiko de ekstreme sportsutøverne tar for å gjøre det de elsker, ikke bare når de utøver selve idretten, men også under oppdrag for sponsorer og produksjonsselskap.

Dennis Risvoll kjører samme Freeride World Tour som avdøde Estelle Balet, og har lang erfaring også med filminnspilling i høyfjellet. Han mener kjørerne har bedre kontroll på sikkerheten enn noensinne.

- Det var mer gæli før. Man har rett og slett fått litt mer peiling, sier Risvoll til Dagbladet.

- De fleste produksjonsselskapene har egne guider som er kjent i området. Alt overvåkes fra flere steder, nede, oppe, i helikopter, og det gjøres mange og grundige vurderinger når man sjekker linjer og så videre under forberedelsene. Kjørerne selv er selvfølgelig også grundige på sine egne oppgaver i den vurderinga, sier han.

Diskusjon om grenser Markedet for skifilmer og ekstremsportvideo vokser stadig, også i Norge. Dokumentaren «Supervention», for eksempel, ble et kinofenomen i 2013, og oppfølgeren har et budsjett på over 15 millioner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig er de store sponsorene aktive på feltet.

Denne uka viste NRK filmen «The Dark Side of Red Bull» fra 2013, der journalist og dokumentarfilmskaper Helmar Büchel stiller spørsmålet om hvilket ansvar selskapene har når PR-stuntene går galt.

I en artikkel i International Business Times samme år ble Red Bull kritisert for uansvarlighet i sin jakt på de drøyeste hendelsene, etter det syvende dødsfallet på noen år i forbindelse med selskapets arrangement.

Helmar Büchel selv lurer på hvor mye det indirekte presset betyr, når man stadig skal jage det helt spektakulære. Hvilket ansvar har selskap som Red Bull, og hvor går grensa for hva man kan gjøre for markedsføring?

VERRE FØR: Frikjører Dennis Risvoll mener utøverne selv passer på sine egne grenser. Foto: Dennisrisvoll.com
VERRE FØR: Frikjører Dennis Risvoll mener utøverne selv passer på sine egne grenser. Foto: Dennisrisvoll.com Vis mer

Han sier debatten om grensene for denne type utøvelse av ekstremsport er nødt til å komme.

- Jeg har blitt kontaktet av flere aktive og tidligere utøvere siden filmen kom ut, men bare privat, og bare av de som er kritiske til utviklingen. De satte pris på at denne diskusjonen om grenser blir begynt, men alle er veldig skeptiske til å si noe om det offentlig, sier Büchel til Dagbladet.

- Jeg hadde ingen forventninger om at min film skulle endre på noe. Filmen vår nådde noen hundre tusen ungdommer kanskje en eller to ganger. Red Bulls videoklipp når millioner av unge hver eneste dag. Mitt budsjett var på under 100 000 euro, Red Bulls markedsføringsbudsjett er på rundt 1,4 millarder euro - per år. Men jeg syns det var en viktig film å lage, sier tyskeren via e-post.

Han fikk aldri snakke med Red Bull selv i dokumentaren, og har heller ikke hørt noe i etterkant.

- Nei. Men det var kanskje like greit. De har ressurser til å knuse et lite produksjonsselskap hvis de virkelig skulle ønske det, bare ved å slippe løs advokatene sine og påføre oss store juridiske utgifter, sier Büchel.

Presser bare seg selv Dennis Risvoll mener det blir galt å skylde på firmaer eller filmprodusenter når ulykker skjer. Skikjørerne ville gjort de samme valgene uansett, mener han.

- Har du selv gjort ting eller følt deg presset til å gjøre ting du er ukomfortabel med?

- Jeg har gjort ting som er på grensen, men det er ingen andre som presser meg til å gjøre noe, alt er hundre prosent opp til meg sjøl. Alle som driver med skikjøring må ta ansvar for sine egne valg, og ingen får presse meg til noe som helst, sier Dennis Risvoll.

- Så klart vil man prestere, være litt gal, gjøre ting som trekker oppmerksomhet. Det er en ekstremsport, men alle vet hva som er farlig, selv om man ikke kan vite alt på forhånd hundre prosent sikkert, sier Risvoll.

- Tror du presset blir annerledes når du har store sponsorer i ryggen, og du må møte deres forventninger?

- Jeg tror disse folkene er sånn fra før av. De har tatt den dealen, og synes det er gøy å gjøre de valgene. Husk også at det fort er de råeste som har disse store avtalene, sier Risvoll.

- Jeg kjenner flere med Red Bull-avtale, for eksempel, og de ville gjort det de gjør uansett. Så det har ikke med sponsorer å gjøre, sier han.

- Ubegrunnet kritikk Dagbladet kontaktet Red Bull Norge for å få en kommentar til påstandene som fremmes i Helmar Büchels dokumentar.

- Siden intensjonen og regien for produksjonen av denne 3 år gamle dokumentaren var rimelig åpenbar siden oppstarten, bestemte Red Bull seg for å ikke være en del av eller uttale seg i forbindelse med filmen, sier kommunikasjonsansvarlig Celine Moe.

- At kritikken er ubegrunnet bør være åpenbart for alle som forstår hvordan media fungerer - selv for de som kun kjenner Red Bull eksternt, sier Moe.

LAGET DOKUMENTAR OM RED BULL: Tyske Helmar Büchel. Foto: Twitter
LAGET DOKUMENTAR OM RED BULL: Tyske Helmar Büchel. Foto: Twitter Vis mer