Dommer Hagen til Dagbladet om klypesituasjonen: - Han hadde blitt utvist om jeg hadde sett det

Annan skal granskes av forbundet.

(Dagbladet): Anthony Annan, godt kjent for å spille på grensen av det som er lov, gjorde sine egne spådommer sanne i gårsdagens semifinale mellom Rosenborg og Stabæk på Lerkendal.

I går advarte han nemlig gamleklubben, via Dagbladet, at han fortsatt spiller på grensa.

- Jeg mener aldri å skade noen med vilje, men det kan kanskje oppleves sånn siden jeg har den spillestilen jeg har, sa han da.

Over grensa
I går tok det bare et kvarter av kampen før han pådro seg et gult kort da han klippet ned Ole Selnæs, og i de resterende 75 minuttene Annan fikk på banen, lå han på den omtalte grensa hele tida.

Og litt over.

For da Annan kløp Selnæs ti minutter før slutt hadde han fått marsjordre om dommer Tom Harald Hagen hadde fått med seg situasjonen. Det bekrefter Hagen overfor Dagbladet i dag.

- Hvis jeg hadde sett det, ville jeg nok vurdert det som en usportslig handling og dermed gitt ham et gult kort. Det er mer usportslig enn voldsomt, sier Hagen.

Siden Annan allerede hadde taklet på seg et gult, ville det betydd marsjordre for Stabæk-spilleren.

- Ja, bekrefter Hagen.

Går gjennom kampen
På Ullevaal sitter nå Norges Fotballforbund og går gjennom de kontroversielle episodene etter gårsdagens cupsemifinale. Der kommer de blant annet til å se nærmere på klypesituasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi går gjennom kontroversielle episoder i etterkant av kamper i både serie og cup. Så også denne. Men det er ikke konkludert om det skal opprettes sak eller ikke for øyeblikket, skriver kommunikasjonssjef i Norges fotballforbund, Yngve Haavik, i en sms til Dagbladet.

Siden dommer Tom Harald Hagen ikke oppfattet situasjonen, har han heller ikke nevnt den i den foreløpige dommerrapporten. Det kommer han til å gjøre når  han oppdaterer den.

Grovt nok?
I situasjonen ble han også gjort oppmerksom på at Annan kløp Selnæs.

- Det var to spillere som hadde vært tett på hverandre i hele kampen, og i den situasjonen var jeg opptatt med å gi Selnæs det gule kortet. Da snur Selnæs seg til meg og sier at Annan klyper, så jeg skjønte at noe kunne ha skjedd i situasjonen, men jeg oppfattet det ikke, sier Hagen til Dagbladet.

For at Annan skal kunne straffes i ettertid, er vilkåret at dommeren ikke oppfattet det, og at forseelsen er så grov at den minst medfører to kampers karantene.

Det siste avklares nå internt i forbundet.

- Disse spørsmålene jobbes det med å få en avklaring på, melder Haavik.