PIPA FÅR ANNEN LÅT: Mange har etterlyst briller i den norske dommerstanden. De neste tre åra vil ikke Svein Oddvar Moen og Svein-Erik Edvartsen mangle optiske hjelpemidler. Foto: VizPro
PIPA FÅR ANNEN LÅT: Mange har etterlyst briller i den norske dommerstanden. De neste tre åra vil ikke Svein Oddvar Moen og Svein-Erik Edvartsen mangle optiske hjelpemidler. Foto: VizProVis mer

Dommerne har fått ny hovedsponsor: En optiker

Edvartsen lover synstest.

(Dagbladet:) «Få på deg briller, dommer!» er et tribunerop så fastgrodd at det bare overgås av det hvor kua foreslås sendt inn. Det har norske fotballedere tatt innover seg:

Da de skulle finne en ny hovedsponsor for landets toppdommere, rettet Norges Fotballforbund raskt sitt mysende og selvironiske blikk mot optikerbransjen.

- Vi tenkte på dette med dommere og briller, og fant ut vi måtte prøve å få avtale med noen som driver med syn. Enten det eller revisjon, sier kommersiell leder i Fotball Media, Pål Breen, til Dagbladet.

- Vi inviterte Synsam til et møte, og fikk umiddelbart god kjemi. De så også effekten av dette, og det endte altså opp i en treårig avtale, sier Breen.

Dommerskole Han vil ikke gå ut med de økonomiske rammene i sponsorpakka, men beskriver avtalen som «bra». Optikerselskapet vil få sitt merke vist fram på dommernes brystlommer under kamp, samt på ryggen av oppvarmingstøyet. Nyheten vil formelt bli offentliggjort seinere i dag.

- Vi ønsket å finne en sponsor som kunne finansiere en dommerskole for dommere av begge kjønn i alderen 17-25 år. Det har vi nå klart, og med den skolen håper vi å heve nivået på landets mest talentfulle kampledere, sier Breen.

- I tillegg innebærer avtalen at alle lisensierte spillere kan få synsscreening, samt at de som er tatt ut til landslag vil få tilbud om synstrening og eventuelle reperasjoner. For synet er et viktig element i fotballen, og det vil vi påvirke alle spillere og dommere til å skjønne, sier han videre.

Brillemodeller Prosjektleder for dommerskolen, Svein-Erik Edvartsen, har i anledning den ferske avtalen stilt opp på en bildeseanse sammen med kollega Svein Oddvar Moen.

På det ene motivet er begge iført solbriller, mens en rødkort-ivrig Edvartsen tilbys briller av Moen på et annet.

- Dette er en avtale begge parter er godt fornøyd med, sier Synsams administrerende direktør Johan Baklund.

- Dommerne er ofte bare synlig i mediene hvis de får huden full av kjeft. Hva tenker du om en sånn eksponering?

- Hehe, det tenker jeg er en god match. Det viktige for en dommer er å se en situasjon skikkelig, og posisjonere seg sånn at han eller hun får godt overblikk. Og skriverier om dommerne bidrar bare til mer snakk om dette, og det er vi glade for, svarer Baklund.

Tippeligadommer Edvartsen sier dette til Dagbladet om optikerselskapet:

- Jeg har møtt dem et par ganger og de framstår som meget profesjonelle. Jeg gleder meg til samarbeidet - og er klar for synstest.

SELVIRONI: Den nye avtalen spiller på en 50-årig strøm av tribunerop og dommerklaging. Foto: VizPro
SELVIRONI: Den nye avtalen spiller på en 50-årig strøm av tribunerop og dommerklaging. Foto: VizPro Vis mer