PRESSET: Dave Brailsford er hardt presset om dagen, men nekter for at han vurderer å trekke seg. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)
PRESSET: Dave Brailsford er hardt presset om dagen, men nekter for at han vurderer å trekke seg. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)Vis mer

Dopingetterforsket sykkelsjef nekter å trekke seg

- Tenker på hva som er best for laget, sier Team Sky-sjefen.

(procycling.no): Den hardt pressede Team Sky-sjefen Dave Brailsford utelukker nok en gang at han vurderer å trekke seg og insisterer i stedet at fokus ligger på fremtidig suksess med det britiske laget.

Brailsford har denne uken innrømmet at Team Sky «har gjort feil». Laget som har vunnet fire av de fem siste utgavene av Tour de France er satt under etterforskning av den britiske antidopingmyndigheten UKAD, hvilket har sådd tvil om lagets fremtid.

Men i samtale med cyclingnews.com under Tirreno-Adriatico gir Brailsford ettertrykkelig uttrykk for at han ikke vil fratre sin stilling mens etterforskningen fortsetter.

– Mine tanker rettes mot hva som er best for laget, sier Brailsford som har holdt en relativt lav profil den siste tiden.

– Selvfølgelig ligger jeg ikke i skjul. Jeg har det fint med meg selv og har tillit til laget mitt. Personlig har jeg vært gjennom mye i løpet av årenes løp og det er viktig å kunne vurdere seg selv og se på om ting er gjort feil. Jeg er sikker på meg selv.

Svekket troverdighet

Team Sky har befunnet seg i hardt vær siden i fjor høst. Da ble det avslørt at Bradley Wiggins mottok kraftige kortisoninjeksjoner med triamcinolon før Grand Tours, inkludert Tour de France-utgaven han vant i 2012.

Senere avslørte Daily Mail at en «mystisk medisinsk pakke» ble levert til Wiggins sin lege, Richard Freeman, under Critérium du Dauphiné i 2011.

I en høring i det britiske parlamentet sa Brailsford at pakken inneholdt et slimhinneavsvellende preparat – Fluimucil – som Wiggins brukte via forstøverapparat. Dog har ikke Team Sky helsejournaler eller andre beviser til å understøtte denne påstanden.

Det britiske antidopingorganet UKAD har uttalt at «overdrevne mengder» triamcinolon ble bestilt til Team Sky og British Cyclings hovedkvarter i Manchester i 2011.

Troverdigheten til det britiske storlaget fikk seg enda et skudd for baugen, da The Times avslørte at Freeman i 2011 mottok en forsendelse med ulovlig testosteron. Wiggins- og Sky-legen hevdet forsendelsen var feilsendt.

Ifølge sykkelnettstedet cyclingnews.com, har rytterne i Team Sky hatt diskusjoner om hvorvidt de skal be Brailsford trekke seg. Daily Mail skrev at uroen stammet fra lagets treningsleir i forkant av Paris-Nice.

Avisen hevdet også at det mandag gikk ut en formaning fra Sky-ledelsen om at rytterne offentlig måtte gå ut å gi sin støtte til den hardt pressede 53-åringen. Sky-kaptein og trippel Tour de France-vinner Chris Froome var bemerkelsesverdig ikke en av de som støttet Brailsford.

Til cyclingnews.com fredag sier Brailsford imidlertid at han har snakket med sin stjernerytter.

– Vi har hatt en god samtale, sier Sky-sjefen kryptisk.

Rasch støtter sjefen

Overfor The Telegraph har Sky-lagets viktigste sponsorer gitt sin støtte til Brailsford. Overfor procycling.no har også lagets sportsdirektør, Gabriel Rasch, lagt sin støtte bak sjefen.

– Jeg har ingen grunn til ikke å stole på Dave, han har min fulle støtte. Om denne saken kunne vært håndtert bedre, vet jeg fint lite om. Jeg har som sagt ikke vært så alt for opptatt av denne saken og hatt fokus på mine arbeidsoppgaver, sier Rasch til procycling.no.

– Om Sky skulle trekke seg ut av sporten, noe jeg ikke tror. Er det tragisk for sykkelsporten, vi har vært et friskt pust i en altfor tradisjonell sport. Med en ny tenkemåte på utvikling av utstyr og måten å drive et lag på, har vi på en måte revolusjonert sykkelsporten.

Den eskalerende krisen i Team Sky og presset mot Brailsford er også hovedtema i procycling.nos nye podkast, Musette: