Dopprotest fra Deutsche Telekom

Gir seg som sykkelsponsor.

Deutsche Telekom trekker seg som sykkelsponsor for T-Mobile-laget. Alle dopingavsløringene ble utslagsgivende.

Den tyske telegiganten har vært involvert i sponsing innen sykkelsporten i 16 år, men nå er eventyret over. Styret i selskapet gikk tirsdag ut og sa at de gir seg som sykkelsponsor med øyeblikkelig virkning.- Vi har bestemt oss for å gå til dette skrittet for å distansere oss og merkevaren T-Mobile fra det massive dopingproblemet idretten, og særlig sykkelsporten, sliter med, sa T-Mobile-sjef Hamid Akhavan etter at avgjørelsen var tatt.

Håpet lever

Kontrakten som nå er brutt, skulle opprinnelig løpe til 2010. Det er noe uklart hva som nå kommer til å skje med det tyske storlaget, der nordmannen Edvald Boasson Hagen har kontrakt fra årsskiftet.

Manager Bob Stapleton sier han håper at det fortsatt skal være en framtid for laget innen sykkelsporten, selv om hovedsponsoren nå er borte.

- Selvsagt håper vi det skal være mulig å kjøre videre med dette laget. vi satser på å være med videre, både på landeveien og i kampen mot doping innen profesjonell sykkelsport, sa Stapleton i en kommentar.De forhandlingene som er ført mellom sponsoren og laget kommer til å forbli fortrolige. Det er begge partene enige om.

Store penger

I toppårene betalte Deutsche Telekom 15 millioner euro (ca. 120 millioner kroner) for å holde sykkellaget i gang med stjerner som Bjarne Riis og Jan Ullrich.

MISTER SPONSOREN: Sykkelrytterne som tidligere har syklet med de rosa draktene med T-Mobile-logoen på - deriblant norske Edvald Boasson Hagen, mister nå mye av det økonomiske grunnlaget. Foto: DANIEL MAURER/AP/SCANPIX
MISTER SPONSOREN: Sykkelrytterne som tidligere har syklet med de rosa draktene med T-Mobile-logoen på - deriblant norske Edvald Boasson Hagen, mister nå mye av det økonomiske grunnlaget. Foto: DANIEL MAURER/AP/SCANPIX Vis mer

I de senere årene er summen fra hovedsponsoren skrumpet til knapt 12 millioner euro (ca. 95 millioner kroner).

Når T-Mobile nå blir borte som sponsor har ledelsen i det tyske profflaget en formidabel oppgave foran seg med å skaffe tilstrekkelig med økonomiske midler til å kunne fortsette den sportslige satsingen på det høye nivået som har vært tilfelle til nå.

(NTB)

TATT: En av de som har bidratt til å senke den tyske tilliten til sykkelryttere er Jan Ullrich.
LEI: Deutsche Telekom-topp Bob Stapleton har sett seg lei all dopingen innen sykkelsporten. Nå trekker han støtten til et av de beste sykkellagene.
KASTER SKYGGER: Sykkelsporten har hatt mye å stri med, særlig i forbindelse med det årlige rittflaggskipet Tour de France.