SKAL SKAPE MER TEMPERATUR I LANGLØPSSIRKUSET: Manager i Team Leaseplan Go, Emil Weberg Gundersen, ser at økt rivalisering mellom lagene i Ski Classics vil skape mer interesse.
FOTO: METTE BUGGE / NTB Scanpix
SKAL SKAPE MER TEMPERATUR I LANGLØPSSIRKUSET: Manager i Team Leaseplan Go, Emil Weberg Gundersen, ser at økt rivalisering mellom lagene i Ski Classics vil skape mer interesse. FOTO: METTE BUGGE / NTB ScanpixVis mer

- Du blir ikke skikonge i Norge uten å vinne Vasaloppet og Birken

Langløpsmanager tror Petter Northug brenner av lyst til å prøve seg.

(Dagbladet): Det er tirsdag kveld i hovedstaden, en isnende vind blåser inn Bestumkilen og gjør Skøyen-klimaet mer vinterlig enn det kalenderen bærer bud om.

Ingenting er mer passende enn at langløpssirkuset Ski Classics presenterer sin nye hovedsponsor, Visma, i et sånt klima.

For skal vi tro forhåndsvarselet blir nivået på de lengste løpene nok en gang høyere enn det noen gang har vært. Og i år skal temperaturen mellom rennene økes også.

Skal skape rivalisering
- Tradisjonelt sett så er det svenskene mot nordmenn som fanger interesse og seere. Nå må vi bygge det, samtidig som vi skaper engasjement og rivalisering mellom lagene for at vi skal ha de supporterne som er med og bidrar. Det er ikke noen tvil om at rivalisering og konkurranse mellom leire skaper interesse, sier manager for Team Leaseplan Go, eller Thomas Alsgaards langløpslag, Emil Weberg Gundersen, til Dagbladet.

- Hvordan skal dere klare det?

- Nå er jo mange av skiløperne beskjedne og rolige gutter, mens vi ser at de som tør å trykke til litt noen ganger, uten å være ufine, blir de som flest mennesker følger. Vi må tørre å stå for meningene våre og satse litt offensivt. Vi må tørre å si at vi er bedre enn Team Santander og at det vi driver med er mer riktig, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Så får vi heller legge oss flate og gratulere dersom det skulle vise seg å være feil.

Store navn
For det står ikke på viljen til å tenke nytt og større blant de fremste lagene i Ski Classics-sirkuset. For hvert år som går blir de stadig mer attraktive for de kjente langrennsnavnene også.

I år skal for eksempel svenskene Daniel Richardsson og Johan Olsson gå for fullt i Ski Classics. Det skal en skog av gamle norske landslagsløpere også, mens det i kulissene kommer både tyske, tsjekkiske og russiske profflag glidende inn.

- Nå går det fort. Vi hadde 27 profflag i fjor, og det er vel noe av det samme i år. Fra hele Europa, sier en fornøyd administrerende direktør i Ski Classics, David Nilsson, til Dagbladet.

Drømmen om Northug
I en mesterskapsfri sesong vet han også at det kommer til å dukke opp såkalt vanlige verdenscupløpere til flere av rennene i langløpscupen i år.

Og at Petter Northug fort kan være en av dem.

- Han er jo den absolutt største mediale personligheten i skisporten i verden i dag. Så enkelt er det jo. Det er klart at han skulle dra mye mer journalister, fans og interesse om han var der, det kommer vi ikke unna. Samtidig så har han prøvd tidligere. I 2012 ble han nummer ti i Marcialonga, så det er veldig tøft i langløp, og det er blitt betydelig tøffere siden 2012, sier Nilsson, og legger til:

- Han må veldig gjerne komme, det hadde vært gøy å ha ham der, og så får vi se om det holder.

Gundersen i Team Leaseplan Go tror også Northug blir å se i de lengste konkurransene i årene som kommer.

- Vi får heie på Petter i Tour de Ski og i Canada. Når han får vunnet de løpene der så kommer han til Ski Classics. Jeg er helt hundre prosent sikker på at han har lyst til å vinne de rennene. Nå er man ikke en komplett skiløper før man har vunnet Vasaloppet og Birken og de rennene også. I Norge må man vinne Vasaloppet og Birken, ellers er du ikke skikonge. Sånn har det blitt nå, sier han til Dagbladet.