STERK: Edvald Boasson Hagen var hele tiden nærme fronten i avslutningen på torsdagens etappe i Tirreno-Adriatico. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)
STERK: Edvald Boasson Hagen var hele tiden nærme fronten i avslutningen på torsdagens etappe i Tirreno-Adriatico. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)Vis mer

Edvald: - Jeg hadde tenkt til å gjøre det samme

Men kreftene strakk ikke til for nordmannen.

(procycling.no): Etter et perfekt timet angrep og strålende kjøring på de siste tre kilometerne kunne Zdenek Stybar juble for seier på den andre etappen av Tirreno-Adriatico.

Tsjekkeren tok muligheten rett etter at tetgruppen bikket over kanten av den bratte Cerreto-stigningen.

Fra Edvald Boasson Hagens bakhjul akselererte Etixx-Quick Step-rytteren nådeløst fra resten av feltet, som hadde latt farten dale litt etter et angrep fra Diego Ulissi.

Hjelperytterne Davide Formolo og Oscar Gatto var sjanseløse mot den råsterke 30-åringen som triumferte med noen meter ned til Peter Sagan og Boasson Hagen.

Les mer: Stybar med soloseier foran Sagan og Boasson Hagen

- Han gjorde alt riktig
Angrepet var taktisk briljans fra den eksplosive tsjekkeren.

Det norske innslaget i finalen skulle gjerne gjort akkurat det samme.

- Jeg hadde tenkt til å støte i siste bakke, men akkurat da følte jeg meg ikke så bra. Så støtet Stybar på flaten, sier Boasson Hagen til procycling.no etter etappen.

- Han gjorde alt det riktige. Jeg håpet at jeg kunne gjort det samme, men jeg avventet litt. Jeg tenkte at gruppen var for stor og at noen ville kjøre, men ingen tok ansvar og mange var slitne. Jeg skulle gjerne gjort det samme selv.

Følte seg bra
Etter en bakke preget av en ny og storslått norsk mestertrøye langt fremme i feltet, var det akkurat ikke nok krefter i Boasson Hagens bein til å avgjøre etappen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg hadde beina til å være med opp bakken, men ikke til å angripe på toppen. Jeg er greit fornøyd med spurten og følte meg generelt bra.

Han mener også at det ikke hadde vært hensiktsmessig å gå etter Stybar.

- Jeg prøve å være «fresh» til slutten. Hadde jeg gått etter, hadde nok hele feltet vært på, og da hadde jeg kanskje ikke klart å gjøre noe i spurten. Hadde jeg vært på hjulet hans med en gang, hadde jeg kanskje fulgt, men han var allerede langt forbi.

Tredjeplassen vitner om at formen er på plass selv etter en liten rittpause, men Dimension Data-rytteren kunne ikke si seg mer enn «greit fornøyd».

- Er det bittert at Stybar stakk solo?

- Ja, det er det. Jeg satt kanskje litt for langt fremme, og kunne ikke komme overraskende slik han gjorde. Det var nok ikke så mange som forventet det. Jeg skulle gjerne gjort det selv, men jeg har bare meg selv å takke. Jeg hadde ikke beina. Jeg valgte heller å hente meg inn til spurten, og følte meg grei der. Jeg vant den ikke, men ble nummer to, og det var greit.

Offensiv Edvald
For Boasson Hagen var det en klar taktikk å ligge langt fremme opp hele bakken.

- Jeg ville være langt fremme for å slippe å være på etterskudd. Jeg ville heller være langt fremme og eventuelt være med på støt.

En tøff posisjoneringskamp samt flere angrep oppover siste bakke tappet mange for krefter. Det var tydelig i jakten på den ensomme rytteren i front.

Bak var det bare to rene hjelperyttere som tok ansvar.

Likevel var det en relativt stor gruppe som kom inn delvis samlet bak Stybar.

- Jeg trodde det skulle vært litt færre med, men jeg trodde også bakken skulle være brattere enn det den var. Men jeg skal ikke skylde på det.

Ny mestertrøye
Når ser Boasson Hagen frem mot nye muligheter. Den første kan allerede komme på fredag, men det avhenger av om Mark Cavendish sitter med inn i finalen.

Også noen av de senere etappene byr på muligheter for nordmannen som jakter sesongens fjerde seier.

- Jeg har flere muligheter og skal ta de sjansene jeg får.

I mellomtiden kan han kose seg med en ny mestertrøye. Med et heldekkende flagg er den langt mer synlig enn den anonyme utgaven han hadde tidligere på sesongen.

- Jeg er godt fornøyd med den.

Denne artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!