SATSER TUNGT: MTN-Qhubeka sikret seg opprinnelig Edvald Boasson Hagen og andre sykkelstjerner for å bli et av de største laget på sykkelsportens nest øverste nivå. Nå utelukker likevel ikke Douglas Ryder (i forgrunnen) at de kan bli en del av verdenstouren.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
SATSER TUNGT: MTN-Qhubeka sikret seg opprinnelig Edvald Boasson Hagen og andre sykkelstjerner for å bli et av de største laget på sykkelsportens nest øverste nivå. Nå utelukker likevel ikke Douglas Ryder (i forgrunnen) at de kan bli en del av verdenstouren. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Edvalds lag: - Vi kan bli del av verdenstouren

Sondre Holst Engers lag også en mulighet.

(procycling.no): Garmin og Cannondale forener krefter neste sesong, og prosjektet til Formel 1-fører Fernando Alonso ligner mer og mer på et luftslott.

Per dags dato ser det ut til at UCI World Tour vil bestå av kun 17 lag neste år.

I sykkelmiljøet går det rykter om at IAM Cycling, Sondre Holst Engers nye arbeidsgiver, kan ta steget opp:

- Det ser ut til at vi er i en posisjon hvor vi kan ende opp i diskusjoner med det internasjonale sykkelforbundet, kommuniserer laget ut via cyclingnews.com.

Det sveitsiske laget syklet Tour de France i sommer, og har hentet Sylvain Chavanel og Mathias Frank i håp om bli inviterte til flere av de største rittene.
- En stor mulighet for oss En annen mulighet kan være sørafrikanske MTN-Qhubeka.

Edvald Boasson Hagen, Matthew Goss og Tyler Farrars nye arbeidsgiver.

- Dersom de (UCI) tar kontakt med oss, kan jeg med sikkerhet si at vi hadde vurdert det. Å ha et afrikansk lag som er garantert plass i alle de største rittene, hadde vært stort. Det er vårt langsiktige mål, og en stor mulighet for oss, sier teamsjef Douglas Ryder til cyclingnews.com.

Eksklusivt: - Jeg vil se Edvald angripe igjen

Da samme mann var i Norge i forbindelse med Boasson Hagens overgang til laget, var budskapet noe annerledes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forklarte den gangen at laget forsterket seg nå med tanke på å posisjonere seg i det øvre sjiktet av det prokontinentale nivået.

Ifølge Ryder skal prokontinentalnivået differensieres i 2016 eller 2017, og at noen av de beste lagene skal få garantier om å delta i ett av de tre største etapperittene.

- Men på lang sikt håper vi også å kunne det bli det første, afrikanske laget i verdenstouren.

  Hvor mange lag vil man ha? I 2013 var det 19 lag i WorldTouren, etter både Vacansoleil og Euskaltel falt fra.

Da ble Europcar oppmuntret til å søke plass i sykkelsportens fineste selskap.

Denne gangen har Cofidis signalisert at ikke ønsker oppgradering, mens Team Bora (tidligere NetApp-Endura) kan være en annen kandidat om ikke MTN eller IAM stiger i gradene.

Det har også vært snakk om å minke antall lag med WorldTour-lisens til 16 om et par år, men per nå er det fremdeles uavklart hvor mange lag sykkelsportens øverste organ ønsker seg på øverste nivå.

Vanligvis publiseres lister over inkomne WorldTour-søknader på denne tiden av året, men denne har latt vente på seg denne høsten.

Trolig kommer den senere denne måneden, mens den offisielle listen med neste års WorldTour-lag ikke er klar før i desember.

Denne artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!