STERK: Ingen klarte å følge Peter Sagan opp 23rd Street siste gang, men Edvald Boasson Hagen var nummer tre over toppen. Deretter gikk alt skeis. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)
STERK: Ingen klarte å følge Peter Sagan opp 23rd Street siste gang, men Edvald Boasson Hagen var nummer tre over toppen. Deretter gikk alt skeis. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)Vis mer

Edvalds trener: - Visste ikke at han følte seg så bundet av taktikken

Tror 28-åringen kunne tatt VM-medalje.

(procycling.no): Den store snakkisen etter søndagens VM-ritt var uten tvil Edvald Boasson Hagens avgjørelse på de siste kilometerne.

Rudsbygdingen satt nemlig i medaljeposisjon over den neste siste bakken.

Men istedenfor å samarbeide med Greg van Avermaet, valgte nordmannen å vente.

Treneren trodde han var stiv
Dermed stoppet duoen opp, Peter Sagan tok gullet, mens Boasson Hagen bare ble nummer 20.

Grunnen?

Alexander Kristoff var Norges kaptein. Og Edvald Boasson Hagen er en lojal mann.

KOMMENTAR: Da Norge mistet en medalje

Sistnevntes trener trodde først at eleven var stiv da han ikke ville hjelpe Van Avermaet med drajobben.

Etterpå kom det imidlertid klart frem at Boasson Hagen valgte å holde seg til Norges taktikk.

- Hva tenkte du på toppen av den nest siste bakken?

- At en medalje var innen rekkevidde. Der og da var jeg ikke klar over at Edvald følte seg så bundet opp til taktikken at han ikke kunne være med å dra, sier trener Fredrik Mohn til procycling.no dagen derpå.

- Da han ikke gikk frem, tenkte jeg at han var stiv, men det var han jo ikke.

BLOGG: Derfor ble det feil, Edvald!

Kjørte Degenkolb av hjul
Mohn tror blant annet sprekken på den femte etappen i årets Tour of Britain kan ha bidratt til at MTN-rytteren tok valget han tok, til tross for at Boasson Hagen følte han hadde nok krefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Han var klar, men han er også så ydmyk at han vet at man kan stivne selv om man føler seg bra. Han har gitt jernet tidligere i år og stivnet helt. Men det er klart at om han hadde hatt en helt fri rolle, ville han gjort ting annerledes. Hadde han følt han hadde full støtte til å gjøre det vi alle ønsket at han skulle gjøre, hadde han helt sikkert gjort. Og da velger vi jo å tro at det dårligst hadde blitt bronse.

Mohn vil dog ikke spekulere for mye i det som har skjedd. «Vi kan ikke gjøre noe med det», sier han, men legger ikke for mye skjul på at han håpet at eleven skulle hjelpe sin belgiske bruddkompanjong.

Han liker langt bedre å snakke om det som skjedde underveis i rittet.

For der viste Boasson Hagen virkelig klasse.

Opp 23rd Street var det bare Peter Sagan som var sterkere.

John Degenkolb var sjanseløs på å følge nordmannens hjul opp brosteinsbakken.

Å se Boasson Hagen i front var egentlig en gjenganger hele VM-rittet.

Tilbake på sitt beste
Foruten på runden der hele det norske laget veltet, var MTN-hjelmen og Oakley-brillene stadig å se i front av feltet i brosteinsbakkene.

- Vi så ham i front nesten alle ganger opp bakkene. Han var der han skulle, og det var en løype som passet ham bra. Det er i slike vi har sett at han har gjort det bra tidligere.

Kjøringen var også en endelig bekreftelse på at nordmannen er tilbake i det ypperste selskap.

En overbevisende Tour of Britain-seier til tross, rudsbygdingen hadde til gode å vise seg skikkelig frem på aller øverste scene i år.

Det gjorde han til gangs på søndag.

- Vi mener at han er «back in business» nå. Han er der han skal være og har fått tilbake plattformen sin. Nå er vi kommet dit at vi må jobbe for få ham videre. Vi har en base vi skal prøve å jobbe videre på. Vi vil jo at han skal bli enda bedre.

- Er han nå så god som han noen gang har vært?

- Ja, jeg tror han viste det i går. Men han har ikke vunnet så veldig mange ritt i år.

Dette ønsker de å forbedre
Det er også det eneste duoen føler har manglet i deres første sesong som gjenforente etter at Sky brøt samarbeidet i 2011.

Seieren i Tour de France kom nemlig aldri som bestilt.

Likevel sier Mohn seg fornøyd med et år der det meste har handlet om å få Boasson Hagen tilbake på sporet han var på før Sky peilet han inn i rollen som hjelperytter.

Utviklingen har vært nesten utelukkende positiv, men det er fortsatt mye som kan forbedres.

- Vi har lyst til å øke kapasiteten hans i bakker, for der tror vi han har noe å gå på. Samtidig vil vi øke hutgiheten, for å få angrepet hans bedre.

- Han skal rett og slett bli bedre?

- Ja, men vi skal jobbe videre med det vi har begynt på. Akselerasjonen er avgjørende når man skal vinne ritt og ikke er en fjellgeit. Vi må jobbe med det som er naturlig for ham, og forsterke de sterke sidene hans.

Etter et langt år er det nå tid til å evaluere årets sesong og begynne å planlegge neste år.

Uten at noe er helt klart, ser Mohn for seg et liknende som i år. Helst uten et brukket kragebein i mars.

Denne artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!