Eivind klar for verdens farligste seilas

- Risiko appellerer ikke til meg. I dag starter marerittet.

ALICANTE (Dagbladet.no): For sju år siden drømte Eivind Melleby (36) om å få bli med skipper Knut Frostad (39) jorda rundt i verdens hardeste seilas, Volvo Ocean Race. Men Melleby ble satt på land før start - etter flere måneders knallhard trening. I dag er det Frostad som må bli på land, mens Melleby stikker til havs, som rormann ombord på Ericsson Nordic.

Nå venter 21 dager ombord i en båt ribbet for komfort, med frysetørret mat, våte klær, null privatliv og både storm, stille - og ekvators kvelende tropehete.

- Likevel er det en drøm som er gått i oppfyllelse. Jeg dro til Lanzarote for å prøveseile på laget for noen måneder siden, men hadde absolutt ingen forhåpninger om å få en plass ombord. Jeg trodde at prøveseilingen var min eneste sjanse til i det hele tatt å få prøve sette mine bein ombord på en slik båt, smiler Eivind Melleby. Men for sju dager siden fikk han telefonen fra ledelsen i Ericsson Racing Team:

- Kan du være med til Cape Town?

-Klar jeg kan, svarte Eivind Melleby, som av Volvo Ocean Race-direktør Knut Frostad, blir kalt den beste rormannen i Norden.

-Det er helt åpenbart at han skal være med, sier Frostad, som innrømmer at han mer enn én gang den siste tiden har tenkt tanken på å få byttet ut direktørdressen med seiltøy og blitt med til havs idag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Livsfarlig seilas

Ombord på Ericsson Nordic er også Aksel Magdahl (29), som er racets yngste navigatør.

ALVORET VENTER: Eivind Melleby kom seg ikke til Beijing-OL i verdens hardeste jolleklasse Star. I steden blir det knallharde tak med Ericsson Nordic. Foto: ODD ROAR LANGE/DAGBLADET.NO
ALVORET VENTER: Eivind Melleby kom seg ikke til Beijing-OL i verdens hardeste jolleklasse Star. I steden blir det knallharde tak med Ericsson Nordic. Foto: ODD ROAR LANGE/DAGBLADET.NO Vis mer

-Jeg har aldri vært så lenge som tre uker ombord i en seilbåt sammenhengende, sier Magdahl, som både gruer og gleder seg til etappen til Cape Town idag.

De to første døgnene blir knallharde, med start i sterk vind, så avtagende vindstyrke. Det blir neppe mer en noen få minutters søvn på meg de første 48 timene, sier Magdahl som helt frem til starten har hatt hendene fulle med å montere det siste tekniske utstyret ombord.

- Å være med på denne regattaen er et kick. Det suger hele tiden, og jeg trodde aldri at jeg skulle få gjøre dette, sier Magdahl, som må erkjenne at han har tenkt godt gjennom, men ikke stoppet opp ved, risikoen som følger Volvo Ocean Race.

For to år siden omkom seileren Hans Horrevoets da han ble skylt på havet uten redningsvest, og litt senere sank den ene båten Moviestar på havets bunn.

- Risiko appellerer ikke til meg, sier Magdahl, som mener at det kjennes fjernt at noe slikt kan skje igjen.

-Jeg hadde ikke ville blitt med forrige gang. Båtene var for dårlige til å seile så fort. Nå er de mye bedre. Ulykker er selvsagt noe som kan skje, men det kan jeg ikke tenke for mye på, mener Eivind Melleby, som i motsetning til lagkameraten har hatt svært kort tid til forberedelsene.

Marerittstart

Den nordisk bemannede Ericssonbåten, med 11 mann ombord, får uansett en marerittstart på årets race:

Teamledelsen fulgte ikke reglene da svingkjølen ble støpt, og båten ble nær nektet startlisens. I steden valgte juryen å trekke båten nedover på resultatlista. På hver etappe båten starter med den ureglementære kjølen, vil båten bli flyttet to plasser nedover på resultalista.

Derfor ligger Ericsson Nordic på nest sisteplass etter baneseilasen utenfor Alicante sist lørdag. Nå er ny kjøl under produksjon i Italia, og den kan være klar til starten på andreetappen fra Cape Town til Kochi i India 15. november.

I dag klokka 14 smeller startskuddet og de sju båtene stikker til havs, og om tre uker ankommer de Cape Town 6500 nautiske mil (12 038 km).

Om Ericssons poengstraff sier Knut Frostad følgende:

- Alle skal følge reglene. Vi har vært helt klare på dét, og juryen har høy integritet

- Endelig får båtene straff hvis de ikke har alt i orden. Tidligere har de kunne kjøpe seg fri, sier den svenske seileksperten Gunnar Krantz, som selv har seilt Volvo Ocean Race (tidliger kalt Whitbread Round The World Race) flere ganger.

Regattaen går over i alt 68 524 km i direkte linje, men båtene seilere i realiteten mye lengre. Målgangen skjer i St. Petersburg i Russland 27. juli neste år, og er dermed verdens lengste sportskonkurranse, målt i tid.

TV2 skal sende ukentlig fra Volvo Ocean Race.

Følg starten på Volvo Ocean Race direkte på tv HER!

STRAFF SOM FORTJENT: Knut Frostad har liten medlidenhet med Ericssonbåten som ikke fulgte reglene, og må starte racet med poengstraff.