Martin Johnsrud Sundby:

- Ekstremt dårlig håndtert

- Jeg tenker at innimellom må man sette søkelys på ting man føler er problematisk, sier Martin Johnsrud Sundby (37) om logo-konflikten, til Dagbladet.

KRITISK: Martin Johnsrud Sundby mener Skiforbundet burde klart å løst logo-konflikten internt. Foto: Terje Pedersen / NTB
KRITISK: Martin Johnsrud Sundby mener Skiforbundet burde klart å løst logo-konflikten internt. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert

ROCKEFELLER (Dagbladet): Tidligere denne uka inviterte Discovery til lansering av vinter- og vårprogrammet for 2022 på kanalen.

Der var langrennsstjerna Martin Johnsrud Sundby på plass, som er aktuell med nysatsingen «16 uker i helvete», som handler om at Johnsrud Sundby er en av flere som skal hjelpe seks kjendiser med å komme i form i kjølvannet av coronapandemien.

DISCOVERY-LANSERING: Martin Johnsrud Sundby og Sandeep Singh på Discoverys lansering av vinterens og vårens programmer på Discoverys kanaler.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
DISCOVERY-LANSERING: Martin Johnsrud Sundby og Sandeep Singh på Discoverys lansering av vinterens og vårens programmer på Discoverys kanaler.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer

Dagbladet brukte anledningen til å snakke med den olympiske vinneren om Viaplay-logo-konflikten mellom Johannes Høsflot Klæbo og Skiforbundet som den siste tiden har skapt overskrifter.

Klæbo har i etterkant akseptert å gå med logoen.

Kritisk til håndteringen

Johnsrud Sundby mener først og fremst Skiforbundets håndtering av saken er kritikkverdig.

- Jeg tenker at innimellom må man sette søkelys på ting man føler er problematiske. Det er vel et sånn tilfelle som er her, at det er ulike meninger om håndtering av spesifikke saker.

Han fortsetter:

- Det er jo ekstremt dårlig håndtert fra Skiforbundets side at dette blåser ut i media. Det skal det jo ikke gjøre. Så tenker jeg at det er fint at det er takhøyde nok til at man kan være ærlig på at man har en mening om slike type ting.

UVANT: Johannes Hæsflot Klæbo nektet å svare pressen om Viaplay-bråket, og oppførselen vekker oppsikt. Video: Løkås / Særsland. Vis mer

37-åringen understreker at hans mening om saken er uvesentlig, men at Klæbo sitt prinsipp står relativt sterkt.

- Han har et prinsipp som jeg tenker er helt nødvendig å reflektere over. Det vet jeg at ikke er blitt gjort tidligere, sier han til Dagbladet.

ENDRINGER: Aksel Lund Svindal forstår at det blir sponsorbråk rundt Johannes Høsflot Klæbo, og mener det trengs regelendringer. Video: Særsland / Ljosland. Vis mer

- Ingen effekt

Det tidligere skiesset peker på at store pengerike kontrakter er verdt mye i langrennssirkuset, og at dialogen med løperne har vært for dårlig.

- Man har kanskje ikke tatt den runden med de som faktisk skal gå med den logoen på låret. Det er jo 24 utøvere som skal danse ute i løypa, og det har ingen effekt hvis de ikke er stolte av det de representerer. Når den runden ikke er gått i forkant, og det bare blir klint på en logo, så er det en dårlig prosess, sier han og legger til:

- Hvorvidt det er belegg for å være uenig, er ikke mitt bord. Prosessen har uansett vært for dårlig, det tror jeg alle kan være enige i.

Skiforbundet uttalte seg torsdag i en pressemelding om saken:

- Johannes har sagt hva han mener om det å inngå en kommersiell avtale med en innholdsleverandør innen media, det vil si avtalen mellom Viaplay og Skiforbundet langrenn. Dette har vært viktig for Johannes og det har jeg respekt for, sier langrennssjef Espen Bjervig.

- Johannes og Skiforbundet har ikke samme synspunkt på denne saken, men jeg er glad for at vi likevel er enige om hvordan vi skal forholde oss til dette framover, sier Bjervig videre.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer