-  Ekstremt i norsk fotball

- Interessen for fotball i Norge er ekstrem sammenliknet med nesten hvilket som helst land i Europa, sier Geir Solstad.

Han styrer forhandlingene om senderettighetene, og mener at den store fotballinteressen endelig vil gjenspeiles i sluttsummen på kontrakten.

For det er det norske folkets fotballgalskap som gjør at tv-selskapene nå er villige til å bla opp med over 700 millioner kroner.

-  Norge er et veldig spesielt land. Det at en tredjedel av oss sitter og ser en fotballkamp, gjør at betalingsviljen til å sponse idrett er mye større her enn i Sverige eller Danmark, sier sponsorsjef Jacob Lund i DnB Nor.

Hver by sin tv-kamp

Han tror dette først og fremst har sammenheng med fotballens regionale forankring i Norge.

-  I Norge er det et sponsormarked i hver tippeligaby landet rundt. Da kan tv-selskapene selge ut kampene i hvert enkelt distrikt, sier Lund.

Slik mener han verdiene til sammen blir større enn det de hadde blitt om hele landet ble vurdert som et eneste marked.

Informasjonssjef Roger Solheim i NFF mener det har vært oppgangskonjunktur for norsk fotball de siste åra. -  Økonomien i klubbene er bedre, tilskuertallene økes og det er økende medieinteresse, sier han.

Bedre enn Sverige

Han mener Norge kan tilby et bedre produkt enn for eks. svenskene.

-  Jeg har stor respekt for dem som jobber med svensk fotball, men jeg mener vi har et bedre produkt. I Sverige sliter man blant annet med tribunevold, og det er nedgang i antall publikum på kampene. Toppklubbene i Norge jobber også meget godt med merkevarebygging, sier Solheim.

Generalsekretær Karen Espelund i fotballforbundet understreker at fotballen i Sverige har en betydelig konkurrent i ishockey.