Nanga Parbat

Elisabeths sorg etter tragedien på «dødsfjellet»

Den franske klatreren Elisabeth Revol måtte forlate klatrekompisen for å dø på Nanga Parbat. I de skjebnesvangre timene løy hun. Det valget preger henne fortsatt.

NANG PARBAT: Verdens niende høyeste fjell har fått tilnavnet «dødsfjellet». Foto: NTB Scanpix
NANG PARBAT: Verdens niende høyeste fjell har fått tilnavnet «dødsfjellet». Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I slutten av januar kunne store deler av verden følge med på kappløpet mot klokka for å redde polske Tomasz «Tomek» Mackiewicz og franske Elisabeth Revol ned fra det 8126 meter høye fjellet Nanga Parbat i Himalaya.

28. januar i år tok Elisabeth Revol (38) et av sine vanskeligste valg i livet.

Hun måtte la den polske klatrevennen Tomasz Mackiewicz (43) ligge igjen for å dø på Nanga Parbat - også kalt «dødens fjell».

Måtte snu

De to hadde besteget fjellet, men fikk problemer med utfordrende vær.

På vei ned gikk vondt til verre. Mackiewicz hadde fått snøblindhet og hadde utviklet en kraftig høydesyke.

- Tomek fortalte meg på toppen at han ikke kunne se. Det var da jeg begynte å bli alvorlig redd. Jeg skjønte at vi var i stor fare, uttalte Revol.

På 7200 meter fikk de beskjed om at de måtte ned til 6000 meter for å bli reddet av et redningsteam som var på vei opp fjellet.

For å redde seg selv var Revol tvunget til å la klatrekameraten ligge igjen alene i teltet, mens hun selv klatret nedover for å møte redningsteamet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer