ET ANNERLEDES SKIFORBUND:  Det har vært mye godt å få på samvirkelaget, men god skiidrett er et helt nytt produkt. FOTO:NTB / Scanpix.
ET ANNERLEDES SKIFORBUND: Det har vært mye godt å få på samvirkelaget, men god skiidrett er et helt nytt produkt. FOTO:NTB / Scanpix.Vis mer

En dårlig deal for norsk idrett

For to år siden ville Coop-lederne styre norsk langrenn. Nå gjemmer de seg bak disken til ekstremværet "Petter" har blåst forbi.

HVORVIDT Petter Northug kommer til å gå langrenn for Norge i vinter, er det store spørsmålet for tilhengerne av landets mest populære idrett. Hans private arbeidsgivere i Coop vet svaret, men de sier ingen ting. Nå gjemmer de seg bak samvirkelagsdisken til ekstremværet «Petter» har blåst forbi.

Den strategien er kanskje kommersielt smart når du risikerer å få dårlig PR, men for oss som er glad i langrenn er det ingen grunn til å la Coop slippe unna med bortforklaringen om at dette bare er en sak mellom Petter og Skiforbundet:

•• Det var jo Coop som ville forandre sporten gjennom å gjøre Petter til privatløper.

Akkurat det er en betydelig endring av betingelsene for norsk toppidrett som alle i miljøet må prate åpent om.

FOR DA Northug skrev under Coop-avtalen våren 2013, introduserte samvirkelagets toppsjef Svein Fanebust en ny, mer effektiv måte å gå fort på ski på:

- Valget om å stå utenfor fellesskapet kommer av Petters ønske om å heve seg ytterligere to, tre prosent i skisporet, sa Fanebust da.

La gå at den stolte Coop-sjefen i iveren etter å ha kapret landets beste langrennsløper til sitt Samvirkelag, glemte at en slik framgang ville gjøre at Petter hadde sprengt ethvert internasjonalt felt i god tid før spurten. Det egentlige poenget var at Fanebust framholdt privat satsing som et langt bedre alternativ for stjernene enn landslaget:

Artikkelen fortsetter under annonsen

•• Coop var blitt en dag-til-dag aktør i skisporten. Dette var ingen tradisjonell sponsoravtale, men en ny måte å samarbeide på.

Det var derfor spydige tunger i langrennsmiljøet omtalte Northugs nye sjef som «historiens første privatpraktiserende skipresident».

HVOR langt disse private sponsorene nå kunne gå inn i selve sporten, ble tydelig etter Petters fyllekjøring mai 2014 da Fanebust og Coop forlangte endringer i støtteapparatet rundt langrennsløperen. Det endte med at Petters trener ble avsatt, og løftet selve sponsormakten til et nytt nivå i norsk langrenn:

•• For første gang var en privat sponsor direkte faglig inne i de sportslige sesongforberedelsene på elitenivå.

Rent resultatmessig endte denne innblandingen riktig så bra. I sin andre Coop-sesong presterte Petter maksimalt i Falun-VM selv om Fanebust i mellomtida både var forsvunnet fra sjefsjobben og vervet som «privatpraktiserende skipresident». Det burde ha gitt den nye Coop-ledelsen en mulighet til å tenke nytt om rollen sin som sponsor i langrenn, men akkurat det vil de altså ikke si noe om. Mens resten av Ski-Norge ikke snakker om noe annet.

DENNE tausheten forteller i hvert fall om de utfordringene som kommer hvis hver langrennsstjerne skal privatfinansieres og fellesskapets økonomi eventuelt sikres med en eller annen eliteavgift. Det er mer enn nok av  faglig kompetanse i norsk langrenn til å gi den enkelte god støtte i treningsarbeidet, men god ledelse i toppidrett er også et fag. Det er derfor en sentral styrt nasjonalsport i teorien best sikrer en kunnskapsbasert utvikling av skisporten vår. 

Dessuten viser privatlagenes triste historie i en annen dopingbelastet utholdenhetsidrett som sykling, at det er vanskeligere å sikre nødvendig  innsyn i rent kommersielle sportsprosjekter. For en norsk skisport  som har klart å holde seg ren, er dette også et argument i den vanskelige debatten om grensedragningen mellom den enkeltes naturlige lyst til å tjene penger og behovet for å finansiere felles løsninger.

Men for å få en slik diskusjon, må de som sitter med initiativene og rettighetene begynne å prate.

Der gjemmer Coop-lederne seg nå bak disken, og tilbyr norsk idrett en svært dårlig deal.

   

  

 

BUTIKK ELLER SPORT?  Etter lederskiftet hadde Coop-ledelsen  muligheten til å omdefinere sin rolle som skisponsor. Vi vet ikke om det har skjedd. For nå sier den nye konsernledelsen ingen ting om Northug-saken. FOTO: Audun Braastad / NTB scanpix.
BUTIKK ELLER SPORT? Etter lederskiftet hadde Coop-ledelsen muligheten til å omdefinere sin rolle som skisponsor. Vi vet ikke om det har skjedd. For nå sier den nye konsernledelsen ingen ting om Northug-saken. FOTO: Audun Braastad / NTB scanpix. Vis mer