En eventuell dom i Kristoffersen-saken skaper frykt

- Kan minst ha samme effekten for våre idretter som Bosman-dommen.

GÅR TIL SAK: Verken hopp- eller kombinertlandslaget vil lempe på reklamereglene som alpinisten Henrik Kristoffersen utfordrer. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
GÅR TIL SAK: Verken hopp- eller kombinertlandslaget vil lempe på reklamereglene som alpinisten Henrik Kristoffersen utfordrer. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Verken hopp- eller kombinertlandslaget vil lempe på reklamereglene som alpinisten Henrik Kristoffersen utfordrer.

Skiforbundet nekter Kristoffersen å ha Red Bull-reklame på hjelmen. Derfor går alpinisten til sak for å få samme rettigheter som lagkamerat Aksel Lund Svindal.

– En dom som vil gå mot det systemet vi opererer i kan minst ha samme effekten for våre idretter som Bosman-dommen hadde for fotball. Det skaper en uforutsigbarhet, sier hoppernes sportssjef, Clas Brede Bråthen til NRK.

I 1995 sørget fotballspilleren Jean-Marc Bosman for at spillere ute av kontrakt kunne gå vederlagsfritt til en annen klubb. Den såkalte Bosman-dommen snudde opp/ned på overgangsmarkedet.

Kombinertfolket vil ikke åpne for private sponsorer, som utfordrer forbundets reklameinntekter.

– Det er hele grunnlaget for satsingen vår. Nesten to tredjedeler av inntektene er fra sponsorer og privat næringsliv. Det øvrige er tilskudd og muligheter vi får gjennom Olympiatoppen og det øvrige Skiforbundet, sier sportssjef Ivar Stuan til NRK.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer