En femi fotballfest

Nå tar jentene med de snille gutta og resten av familien på fotballkamp.

WIEN (Dagbladet): Du trenger ikke å ha løpt gjennom tåregass i italienske bakgater med en ultrashorde halsende noen meter bak eller stått i bittavstand av bikkjene på en tysk jernbanestasjon og sett hvordan ro og orden gjenopprettes av spesialister, for å glede deg over den forandringen som foregår rundt fotball-EM.

Men det hjelper med litt historisk perspektiv mens familiebildene strømmer inn fra dette glade og vennlige mesterskapet i Sveits og Østerrike.

På 1980- og 1990-tallet var internasjonale fotballturneringer definitivt ikke stedene for å fylle opp familiealbumet. Jo da; det fantes festlige irer på tur og de lekende oransje flokkene visste hvordan de kunne få det trivelig, mens den planlagte ondskapen hele tida lå på lur. Det var det som gjorde at nyhetsbildet ble fylt av hooligans og stormtropper i nærkamp i de fleste av de europeiske arrangørbyene, mens gladfotballen gjerne ble taklet i stykker inne på stadion.

Nå er det blitt så mye vakrere over alt rundt fotballen.

SPORTEN framstår ikke bare nusseligere fordi mange av de store stjernene har lært av David Beckham hvordan de skal løfte fram ungene sine når de intervjues. Hele machokulturen rundt fotballen forvitrer, og det er sterke økonomiske og sosiale grunner for det.

Den viktigste er at fotballsporten har vokst seg så altomfattende at nisjefenomenet forsvinner i mengden. Her nede ser du fortsatt klisjéen på en fotballtilhenger i bybildet; lett sliten med magen dissende ut av den svette, trange landslagstrøya med rørleggersprekken i overkant av shortsen bak, men nå har fortidas prototype mistet manndomskraften. Han definerer ikke lenger det å være internasjonal fotballtilhenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Massene i de ulike nasjonalfargene blir større og større, sangene kraftigere og kraftigere, men hver for seg er fotballtilhengerne på utenlandstur blitt stadig mer gjennomsnittlig. Han er oftere en hunn, hele familien er med og alder spiller ingen rolle. Fotballopplevelsen er blitt felleseie.

DERFOR er det mer enn en kuriositet at unge sveitsiske designere rett før EM presenterte en egen kolleksjon; en såkalt «Straffespark-mote». Hensikten var å gi ideer på hva jenter skal ha på seg på en landskamp.

En femi fotballfest

Alt dreide seg om ulike tøyvarianter av det sveitsiske flagget i en garantert dragefri kolleksjon. Det er flaggene EM-festen dreier seg om. Den felles fotballopplevelse danner plattform for en ny, vennligere nasjonalisme. Det startet med at tyskerne i sitt eget VM for to år siden for første gang etter andre verdenskrig igjen turte å feire det å være tysk, og lærte at den gleden og begeistringen i et ellers velfungerende samfunn ikke behøvde å være noe annet enn en stor, samlende opplevelse der og da.

I sommer har det vært østerrikernes tur. De har hatt sine bisarre historier i forkant som har slitt på den nasjonale stoltheten, men da turneringen startet, tok de uansett poenget:

Det eneste som gjelder er å feste med.

Slik ble EMs desidert svakeste lag båret fram av et begeistret hjemmepublikum til en sportslig sett grei prestasjon, og mye viktigere: Østerrikerne selv har hatt det gøy.

FANZONE heter moroa på markedsføringsspråket. Det kunne gjerne hett funzone. Poenget er å fange massene til fotballkampen, gi dem billig mat og drikke, musikk og sport og mye fellesskap bak inngjerdingene midt i sentrum. Dette fenomenet tok av under det siste mesterskapet i 2006 der den beste festen en eneste kveld i Berlin samlet en million deltakere, og opplegget har beholdt suksessen både i Sveits og Østerrike.

Brød og sirkus, het denne oppskriften på folketemming før, men ingrediensene er forandret underveis. Sirkusdelen er ikke lenger kropper som sparkes i stykker. Selve spillet er også blitt mykere. Det internasjonale fotballforbundet (FIFA) har i flere år strammet til regelverket for å tilpasse produktet sitt det voksende markedet. Det er den pene fotballen som løftes fram, mens den opprinnelige rå, kampidretten dempes.

RESULTATET er blitt et underholdningstilbud som glir lettere over TV-skjermene og som fjerner selve spillet tydeligere fra den meningsløse volden utenfor stadionene. Mer og mer blir fotball estetikk, en stadig raskere sportsopplevelse som sprer glede uavhengig av om det rette laget scorer. I hvert fall nesten uavhengig.

Feminiseringen til tross; konkurranseinstinktet overlever nok selv tidenes vakreste EM-spill.

STADIONFEST: Fotballkampene i EM varer bare i 90 - i sluttspillet ofte i 120 - minutter. EM-festen pågår hele døgnet. Foto: AP
STADIONFEST: Fotballkampene i EM varer bare i 90 - i sluttspillet ofte i 120 - minutter. EM-festen pågår hele døgnet. Foto: AP Vis mer
FRENCH KISS: De franske spillerne leverte ikke varene, men disse to damene koste seg likevel på tribunen.
FAMILIEHYGGE: De nederlandske gutta hadde massiv familiestøtte fra tribunen. Her er Sylvie Meijs, kona til Rafael van der Vaart.
TYRKISK OPPTUR: Tyrkerne har hatt mange marginer på sin side så langt. Nå venter Tyskland i semifinalen.
ORANSJE FARGER OVERALT: De nederlandske supporterne har virkelig farget EM-byene.
HEIET HELTENE TIL SEIER: Disse spanske jentene har støttet spillerne fram til semifinalespill.
ITALIENERNE HAR REIST HJEM: Kanskje denne italienske jenta allerede her skjønner at det kom til å bli et kort mesterskap på de regjerende verdensmesterne.
KOSTYMER: Denne spanske gjengen har kledd seg opp til fest.
<B>HOPPET I ELVA: Nederlenderne koste seg med badingen i elva i Basel.