En ganske så norsk feiring

40 000 billetter solgt på under 24 timer forteller at vi lengter tilbake til skisporet.

HELT ÅRET RUNDT: Med Petter Northug i tet blir langrennsløperne fulgt året rundt og løfter VM-interessen til rekordhøyder. Her fra trening i Red Rocks i sommer. FOTO: Tormod Brenna / Dagbladet
HELT ÅRET RUNDT: Med Petter Northug i tet blir langrennsløperne fulgt året rundt og løfter VM-interessen til rekordhøyder. Her fra trening i Red Rocks i sommer. FOTO: Tormod Brenna / DagbladetVis mer

||| under 24 timer har neste vinters ski-VM i Holmenkollen solgt 40 000 billetter. Nesten et halvt år før starten 24.februar er mange av de beste plassene inne på skistadion allerede besatt, eller som VM-sjef Aasne Havelid ganske overveldet kommenterer rekordoppslutningen:

- Jeg må visst kjøpe alle mine egne billetter i dag for å få de tribuneplassene jeg ønsker meg.

Årsaken er at VM-organisasjonen klokt nok har bestemt å ikke gi fribilletter til seg selv. Dermed må de konkurrere om de gjenværende 160 000 plassene, og det kan raskt bli trangt. Det blåser en vintervind over landet som løfter dette mesterskapet til en spesiell nasjonal feiring.

For det er lenge siden det å gå på ski har vært mer populært.

EN LITEN bortgjemt bransjenyhet forteller bra nok hva som er på gang i det innerste av nasjonal idrett. I går overtok Swix; noe av det norskeste av det norske i skisporet, sin sveitsiske smurningskonkurrent Toko. Sistnevnte har et par varianter i produktutvalget sitt som gir god glid på riktig føre, og sånt kan ikke lenger overlates til utlendingene.

Du kommer fortsatt til å finne begge merkene i din lokale sportsbutikk, og vær sikker på at de og resten av det stadig mer avanserte smurningstilbudet blir lett etter. Vi nordmenn går på langrenn som aldri før.

Det er derfor ski-VM i Oslo på seinvinteren neste år knapt kunne kommet på et mer perfekt tidspunkt.

SIST vinter ble det solgt rekordmange 380 000 par langrennsski. Denne bransjesuksessen henger selvsagt sammen med rariteter som en skikkelig snøvinter i Bergen, skispor på den gamle golfbanen i Stavanger pluss en serie andre gunstige klimamessige forhold, men speiler også den tydelige forandringen i norsk toppidrett:

•• Nå er det langrennssporten som har de desidert største profilene.

Selv dagen før fotballandslaget starter EM-kvaliken sin, kan ingen mannelig utøver der måle seg med oppmerksomheten rundt Petter Northug. Han alene har sørget for at mange av de beste plassene til de seks langrennsøvelsene raskt er blitt utsolgt. Det er allerede tett på tribunen for herrestafett og sprint.

I tillegg bidrar Marit Bjørgens spesielle vei tilbake til sitt gamle toppnivå til at sporten drar folk langt utover et hardcore konkurransepublikum. Etter at hun og andre av langrennsstjernene har begynt å vise helheten i livene sine, har oppmerksomheten sprengt alle rammer for vanlig sportsinteresse. For du trenger ikke akkurat være oppvokst på kli i en trang skidress for å skjønne hva for eksempel Øystein Pettersen snakker om.

AKKURAT det skiftet gjør at det gjerne kan bli utsolgt for de 200 000 VM-billettene som ble lagt ut i går. Det vil i så fall presse fram reserveløsninger for å få flere med uten at det går på bekostning av de solgte plassene.

For snart er dette ikke lenger bare en billett til et stort sportsstevne. Det er inngangstegnet til den type nasjonal folkefest som ikke har vært avviklet her til lands siden ski-VM i Trondheim 1997 eller Lillehammer-OL 1994.

For skiboomen er først og fremst et norsk fenomen. Langrenn med sin sommervariant Nordic walking er nok i framgang som treningsform i enkelte europeiske områder, men den plutselige massemobiliseringen gjelder vår egen hverdag. Det er som om de foreløpig ikke helt presise varslene om de siste norske snøkornene på lavlandet har trukket folk tilbake til den mest nasjonale vinteropplevelsen; det å følge et skispor.

Når mange nok føler det på den måten, gjelder det å komme seg kjapt i køen til ski-VM.

SONEKART: VM på ski i Oslo 2011. 
Foto: oslo2011.no
SONEKART: VM på ski i Oslo 2011. Foto: oslo2011.no Vis mer