UNDER EN HALV BONDE. Her viser pila at fordelen til Anand var på under en halv bonde i det åttende partiet, som endte med remis. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet.
UNDER EN HALV BONDE. Her viser pila at fordelen til Anand var på under en halv bonde i det åttende partiet, som endte med remis. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet.Vis mer

En halv bonde mer er bra

Presis sjakkpil på Dagbladet.no.

Lurer du på hvordan pila i sjakkstudio fungerer?

Og hvordan den kan være så forbløffende presis under spillets gang?

Det er sjakkprogrammet Stockfish som styrer pila.

Thomas Krampl er ansvarlig for programmeringen av Dagbladets sjakkstudio.

- Jeg er fornøyd med både pil og trekkforslagene, sier Dagbladets utvikler.

Utregningen foregår i bønder.

Einar Gausel, Dagbladets stormester i sjakk forklarer:

Systemet går i enkelthet ut på at står pila på ett-tallet, evalurer Stockfish spillets gang slik, at den ene spilleren har en fordel i partiet som tilsvarer en bonde i overtall, sier Gausel.

En halv bonde er også bra.

En hel bonde i flertall er i utgangspunktet en klar fordel på verdens høyeste nivå i sjakk.

Står pila på tallet to før sluttspillet, er partiet som regel tapt.

- Men i sluttspillet kan pila hoppe noe misvisende om det er mange brikker på brettet. Dataprogrammet baseres utelukkende på utregning og har ingen vurderingsevne. Er det få brikker, blir regnestykkene mer presise, sier Gausel.

De beste trekkene Underveis regner dataprogrammet seg også fram til de tre alternativt beste trekkene for neste spiller gjennom hele partiet.

Det kan brukerne av dagbladet.no selv klikke seg fram til under sjakkbrettet på skjermen.

Her lagres også alle trekkene som er utført i partiet.

Og svært ofte er det gjerne det beste av de tre alternativene som blir det neste trekket også mellom Vishy Anand og Magnus Carlsen.

- Det er gjerne 3-4 trekk som er relevante i de fleste situasjoner, og en haug med meningsløse muligheter, forklarer Gausel.

Til åpningsfasen av spillet baserer dataprogrammet seg på titusenvis av tidligere spilte sjakkpartier.

Etter hvert overtar regnestykkene.

Programmet er også lastet med kriterier om eventuelle sterke og svake posisjoneringer.

Maskin slår mennesket I august i år utfordret den internasjonale stormesteren Hikaru Nakamura den siste utgaven av Stockfish.

Nakamura er regnet som den  beste spilleren i USA, og omtales som verdens femte beste. Han er rangert på niende plass av FIDE, som baserer seg på et ratingsystem fra turneringsresultater.

Amerikaneren fikk hjelp av Rybka, som er en tidligere sjakkmotor, da han spilte med de svarte brikkene.

Testen gikk over fire partier.

Nakamura vant ingen av partiene og måtte nøye seg med uavgjort i to av dem.

- Disse matchene mellom maskin og menneske er totalt uinteressante. Mennesket er sjanseløs mot de 100 beste sjakkprogrammene i verden. Maskinen slår mennesket på brutal variantregning,  sier Dagbladets sjakkekspert Einar Gausel.

Verdensledende Stockfish 5 er nå rangert som en av de aller sterkeste, etter seier i computerturneringen TCEC.

30. mai vant Stockfish over Komodo 7x med sifrene 35,5 mot 28,5 i superfinalen.

Serveren Dagbladet kjører Stockfish på, som står i Frankfürt, bruker 64 prosessorer i et flertrået system, forklarer Thomas Krampl.

Sjakkmotoren er en videreutvikling av Glaurung, oppkalt etter en ildsprutende drage.

Play Magnus Dagbladet har omtalt appen Play Magnus, der man kan spille mot forskjellige nivåer til Magnus Carlsen. Dette spillet er en modifisert versjon av Glaurung.

Glaurung ble konstruert av nordmannen Tord Romstad i 2004.

Han har også videreutviklet Stockfish i samarbeid med to andre programmere.

Stockfish er forøvrig er det engelske ordet for tørrfisk.