- En kjempekompliment at Northug-leiren vurderte langløp

Men at Northug valgte landslaget er ikke noe tap for grenen, mener langløp-managere.

VM ER MÅLET: Petter Northug signerte i går en representasjonsavtale med Norges skiforbund, noe som gjør at han ser mot VM i Falun som sesongens store mål. Hadde ikke partene kommet til enighet om avtalen, hadde satsning på langløp vært et alternativ.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
VM ER MÅLET: Petter Northug signerte i går en representasjonsavtale med Norges skiforbund, noe som gjør at han ser mot VM i Falun som sesongens store mål. Hadde ikke partene kommet til enighet om avtalen, hadde satsning på langløp vært et alternativ. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Dersom Petter Northug ikke hadde kommet til enighet med Skiforbundet, ville alternativet ha vært å satse på langløp.

Det blir altså ikke aktuelt, da 28-åringen har signert representasjonsavtalen med Skiforbundet og har VM i Falun som sesongens store mål.

Det er ikke et tap for langløpsgrenen, sier Team Centric-manager Nils Marius Otterstad til Dagbladet. Likevel understreker han hvor viktig Petter Northug er for idretten langrenn.

- Absolutt ikke. Men det er en kjempekompliment fra Northug-leiren at de tar grenen alvorlig, og at de evetuelt ville satset 100 prosent på det. Det er en enorm kompliment i denne prosessen.

Team United Bakeries-manager Henrik H. Kvissel tror også at langløpsgrenen vil klare seg uten Northug:

- Jeg tror vi har en spennende sesong i vente. Vasaloppet er blant annet flyttet en uke, jeg tror vi i mars kommer til å få se en rekke store navn i langløpssirkuset, sier han til Dagbladet.

Gir utfordring - Du sier «absolutt ikke», Otterstad. Hva begrunner du det med?

- Northug har jo anerkjent langløp som en arena han kan satse fullt på, dersom det ikke ble samarbeid med Skiforbundet. Det er den beste kompliment langløp kan få. Northug har selv deltatt i Marcialonga i 2012, og det ga enorm verdi og markedsføring for sporten, sier Otterstad.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer