- En nødvendig tankevekker

Ekspert mener motorsporten har levd i en boble.

(Dagbladet.no): Finanskrisen har for alvor innhentet internasjonal motorsport de siste ukene. Tidligere i måneden offentliggjorde Honda at de kutter en årlig utgift på 3,5 milliarder kroner ved å legge ned en 44 år lang satsing på formel-1.

Deretter fulgte Suzuki etter og sa nei til en ny sesong i rally-vm, mens Subaru takket for seg i WRC-sirkuset tidligere i dag, og sørget dermed for at Petter Solberg står uten noe førersete neste år.

I tillegg har Audi trukket seg fra videre satsing på motorsport i Nord-Amerika.

Motorsportekspert Atle Gulbrandsen mener at den globale finanskrisen var nødt til å innhente en sport som hvor pengegaloppen hadde løpt løpsk.

- Det blir feil å bruke ordet sunt, men det er en nødvendig tankevekker for internasjonal motorsport. Som i flere andre idretter som også har havnet i en vanskelig økonomisk situasjon, har man levd i en boble, sier Gulbrandsen til Dagbladet.no.

- Symbolpolitikk

Likevel mener han at bilprodusentene tenker vel så mye på symboleffekten ved å kutte i motorsportsatsingen som det å spare penger.

- Dette er ikke pengepolitikk, men symbolpolitikk. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor mye penger Subaru omsetter for, men 500 millioner kroner på rallysatsingen er ganske lite penger i den store sammenhengen. Med dette sender man ut signaler til omverdenen og Japan spesielt at man tar virkningene av finanskrisen alvorlig. Derfor kutter man der man kutte framfor å gå til oppsigelser, mener Gulbrandsen.

- En nødvendig tankevekker

Han har et inntrykk av at Honda tenker i samme baner som sine japanske konkurrenter. Produsenten trakk seg fra formel-1, men fortsetter med satsingen på Moto GP og Indy Car, noe Gulbrandsen også tolker som symbolpolitikk.

- Antiklimaks

Spesielt rallysporten rammes hardt ved at mesterskapet mister to av fire fabrikkslag. Det betyr i praksis at det bare er Ford og Citroën som vil stille med konkurransedyktig materiell på startstreken i Rally Ireland, det første løpet i neste års mesterskap.

Likevel tror Gulbrandsen at situasjonen raskt kan bedre seg med et nytt regelverk.

- 2009-sesongen av rally-vm kommer til å bli et antiklimaks. Man har bestemt å innføre et nytt teknisk regelverk fra og med 2010 som vil involvere flere team. Derfor kan denne krisen være over om allerede ett år, sier Gulbrandsen.

Det fordrer imidlertid at både Ford og Citroën er tålmodige og holder ut i en sesong hvor det meste sannsynligvis kommer til å handle om rivaliseringen mellom de to lagene.

- Jeg håper Ford og Citroën har snakket sammen og bestemmer seg for å satse videre. Jeg har ikke hørt noe om at Ford går med tanker om å trekke seg tilbake, men skulle de gjøre det, kan det få alvorlige følger for rally-vm, påpeker Gulbrandsen, vel vitende om krisen i amerikansk bilindustri med General Motors, Chrysler og Ford vaklende på avgrunnens rand.

- Framskyndet av finanskrisen

NØDVENDIG TANKEVEKKER: Racerfører, journalist og motorsportekspert Atle Gulbrandsen mener frafallene av bilprodusenter i internasjonal motorsport er en nødvendig tankevekker for et sirkus hvor pengene har tatt fullstendig overhånd. Foto: Terje Bendiksby/Scanpix
NØDVENDIG TANKEVEKKER: Racerfører, journalist og motorsportekspert Atle Gulbrandsen mener frafallene av bilprodusenter i internasjonal motorsport er en nødvendig tankevekker for et sirkus hvor pengene har tatt fullstendig overhånd. Foto: Terje Bendiksby/Scanpix Vis mer

Regelendringene fra 2010 innebærer at man bygger langt billigere kjøretøy, basert på såkalte Super 2000-biler, som har enklere tekniske spesifikasjoner enn dagens WRC-modeller.

- Det nye reglementet er et tiltak fra FIA for å redusere kostnadene. Et teknisk regelverk utvikles over sju, åtte år hvor det stadig blir mer teknisk avansert og dermed også dyrere og dyrere før man starter på nytt. Det nye regelverket har blitt jobbet med over tid fra før man har havnet i denne situasjonen, men har selvfølgelig blitt fremskyndet av finanskrisen, forklarer generalsekretær Arild Antonsen i Norges Bilsportforbund til Dagbladet.no.

Atle Gulbrandsen har tro på at man fortsatt kan få severdige motorsportprodukter, selv med markante kostnadskutt.

- Man er nødt til å legge den teknologiske prestisjen til side og innse alvoret i situasjonen. Selv om man skulle kutte 80 prosent av utgiftene i for eksempel formel-1, vil det fortsatt være «high tech», påpeker motorsporteksperten.

- Utelukker ikke Subaru-comeback

Skulle kostnadsnivået komme ned på et fornuftig nivå, utelukker heller ikke Subaru å komme tilbake til rallysporten.

- Dersom vi får muligheten, vil vi fortsette - spesielt for fansen. Muligheten for å se en Subaru tilbake i den gjeveste kategorien i WRC i fremtiden er ikke lik null. Likevel kan vi ikke komme med noen løfter om noe comeback slik situasjonen er nå, understreker toppsjef Ikuo Mori i Fuji Heavy Industries ifølge wrc.com.

OFFER FOR SPAREKNIVEN: Petter Solberg må finne andre måter å konkurrere i rally-VM på enn i karakteristisk blå Subaru.