OGSÅ KLATREKONGE: De stadige TV-endringene i langrenn har gjort at Petter Northug raskt har forandret seg som skiløper. FOTO: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet.
OGSÅ KLATREKONGE: De stadige TV-endringene i langrenn har gjort at Petter Northug raskt har forandret seg som skiløper. FOTO: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet.Vis mer

En ny sport for TV

Og en fornyet Petter Northug.

GJENNOM hele forsesongen har Petter Northug konsentrert seg om å utvikle kapasitet til å mestre avslutningen i Tour de Ski. Den ekstreme klatringen opp slalåmbakken i Val di Fiemme har forlengst forandret premissene for de som vil bli best i denne sporten, men nå kommer det nye krav:

•• Hensynet til god TV-underholdning er i ferd med å lage en ny sport.

Og med det en ny Petter Northug.

DET ER tross alt ikke så mange sesonger siden diskusjonen gikk om hvor god denne "Henge-Petter" egentlig var. Kunne han noe annet enn å følge bakskia til konkurrentene for så å takke for hjelpen ved å gjøre narr av dem i spurten?

Svaret på det spørsmålet kom ganske fort. Helt systematisk har Petter trent seg opp til å beherske alle sportens faser. Slik er han egentlig også perfekt for å fronte utviklingen av en stadig strammere TV-tilpasset sport. Der gamle storløpere tidvis gjorde det til en dyd å tviholde på langrenn slik sporten var, tar Petter nyvinningene og utfordringene som de måtte komme.

Og nå kommer de tett.

GÅRSDAGENS innlagte bakkesprinter om avgjørende bonussekunder viste hvordan Petter har klart å overføre det karakteristiske temposkiftet i lettpartiene til et høyt skøytetempo i de bratteste kneikene, men enda mer hvor målbevisst langrennssporten arbeider for å tiltrekke seg nye seere:

•• Nå er den snart som skapt for TV.

Det er da også målet.

TOUR DE SKI ER BLITT lokomotivet på det kommersielle toget som ledelsen i det internasjonale skiforbundet (FIS) satte i bevegelse for noen år siden. Det var nettopp denne konkurransen som dro i gang interessen i Mellom-Europa, og som vinter for vinter har presset lederne til å svare tydelig på det enkle spørsmålet:

_Hva skal til for at folk slår på TVen for å se langrenn?

FIS-sjef Jürg Capol har for lengst gitt Ola Fagerheim, NRKs sjefsprodusent i langrenn, mye av æren for at sporten nå svarer bedre på det spørsmålet enn noen gang. For det var Fagerheim som hjalp FIS til å innse at det nye TV-publikummet hverken befant seg i sportens innerste sirkler eller blant generelt svært idrettsinteresserte seere. Heretter var den forlokkende målgruppen de TV-seerne som mest slo på sportsendingene for å få med seg heltene og dramatikken. Altså langrenn som et generelt underholdningsprodukt.

DEN TENKNINGEN leder opp til gårsdagens sprinting for bonussekunder på toppen av de seigeste motene. Et underholdningspreget langrenn kan ikke lenger være runde etter runde på vei til litt spenning rett før mål. For å fungere som bredt fjernsyn må høydepunktene komme tettere og være minst mulig forutsigbare.

I langrenn hjelper dette foreløpig optimalt i herreklassen. Der er feltene store nok og nivået jevnt nok til å gi kamp om hvert innlagt bonussekund. Hos jentene er avstanden for stor, men uansett gir selve konkurranseformen bedre kontakt med seerne.

AKKURAT DET SVARET er det lett å lese gjennom den økte internasjonale TV-interessen for langrenn. Etter flere sesonger med en stadig fjernsynstilpasning av øvelsene, satte ski-VM i Oslo sist vinter rekord med 519 millioner seere.

Dette er riktignok et tall som ikke må leses bokstavelig. I slike seermålinger telles ikke unike seere; du blir regnet med for hver gang du er innom en enkelt VM-øvelse. Slik var for eksempel 65 millioner av dette totaltallet norske. Men samtidig bidrar Polen på den samme rankingen med 35 millioner seere, og forteller at også en mer ujevn kvinneklasse med den rette nasjonale helten har utviklet seg til underholdningssport som fungerer.

Det er det som gjør at tetstriden mellom Kowalczyk/Bjørgen og Johaug samt duellen Cologna/Northug er blitt nær maksimalt tilpasset TV-formatet. Når disse toppløperne skal presse ut de siste kreftene opp monsterbakken i Val di Fiemme til søndag, er det vi TV-seerne som sitter igjen med den største bonusen.