STOR SEIER: Matej Mohoric tok karrierens kanskje største seier på Vuelta a Españas syvende etappe. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)
STOR SEIER: Matej Mohoric tok karrierens kanskje største seier på Vuelta a Españas syvende etappe. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)Vis mer

VUELTA A ESPAÑA:

Endelig klaffet det for stortalentet

Utmanøvrerte veteraner i tøff finale.

(procycling.no): Etter å ha blitt juniorverdensmester i 2012, for så å følge med med seier i U23-VM året etterpå, var Matej Mohoric lenge hypet som et av sykkelsportens aller største talenter. Han har likevel hatt noen tøffe innledende år som proff, etter at han signerte med Cannondale foran 2014-sesongen.

Mange husker nok hans spesielle utforstil i VM i Firenze i 2013, da han satt på rammen og trødde, og i dag igjen benyttet han seg av den fascinerende stilen. Sloveneren kom seg med i en 14-mannsgruppe på dagens 7. etappe av Vuelta a España og etter dagens siste stigning, Alto de Castilla, satt han igjen med rutinerte ryttere som Alessandro de Marchi (BMC), Thomas De Gendt (Lotto-Soudal) og José Joaquín Rojas (Movistar). UAE Team Emirates-rytteren kvittet seg imidlertid raskt med dem og i kjent (utfor)stil tok han karrierens største seier i Cuenca.

- Det er utrolig. Det er lenge siden min siste store seier. Jeg har alltid jobbet hardt for å være på mitt beste. Det føles fantastisk å ta en seier igjen, sa Mohoric i seiersintervjuet vist på Eurosport.

- Jeg var i bruddet da Lutsenko vant (den femte etappen) og jeg følte meg veldig bra da, og selv om etappen ikke passet meg klarte jeg å ta fjerdeplass, så jeg visste at formen er bra. I dag ville laget at jeg skulle gå i brudd. Jeg prøvde å spare så mye krefter som mulig og gav alt i finalen. Jeg visste finalen passet meg ganske bra, siden jeg er ganske god utfor. Hvis jeg kom over toppen med de beste, så har jeg en sjanse til å vinne etappen om jeg angriper i utforkjøringen. Jeg er veldig glad på mine egne vegne og spesielt på lagets vegne, som gav meg en sjanse til å sykle vueltaen og kjempe om en etappeseier.

Kjørt ned av motorsykkel

Ulykker hvor kjøretøy og syklister er involvert er dessverre ingen sjeldenhet i internasjonal sykkel de siste årene og opp den siste stigningen i dag skjedde det igjen.

Forrige gang var det i Giro d'Italia det gikk galt, da en motorsykkel som stoppet i veikanten felte blant annet Geraint Thomas.

I dag var det spanske Rafael Reis (Caja Rural-Seguros RGA), som skulle bli offeret. Reis prøvde å holde følge med resten av gruppen og hang litt etter, da en motorsykkel skar inn foran ham og sendte ham i bakken.

(artikkelen fortsetter under videoen)

Ingen endringer i sammendraget

Bruddet fikk tidlig en stor luke og uten noen interesse for å hente bruddet ble det etter hvert klart at det var bruddet som skulle kjempe om etappeseieren.

Jetse Bol (Manzana-Postabon) så en stund ut til å kunne true Chris Froomes røde ledertrøye, men ettersom hovedfeltet gav gass opp Alto de Castilla så ble det med drømmen for nederlenderen. Han kjørte seg likevel opp i sammendraget, etter å ha lagt åtte minutter og 55 sekunder bak Froome foran dagens etappe. Nå ligger han som syvendemann, 46 sekunder bak.

Froome beholder sammenlagtledelsen, mens Matteo Trentin (Quick-Step Floors) fortsatt leder i poengkonkurransen og Davide Villella (Cannondale-Drapac) leder klatrekonkurransen.

Slik gikk det til:

En relativt rullende etappe på 207 kilometer mellom Llíria og Cuenca stod på menyen på dagens etappe av Vuelta a España. Likevel skulle rytterne over tre tredjekategorier, deriblant den krevende Alto de Castilla, to kilometer à 7,2 prosent stigning, som kom 12 kilometer før mål.

Mange angrep i starten av etappen, men en gruppe på fem ryttere kom raskt avgårde, og ettersom kilometerne gikk kom flere og flere til. Etter hvert bestod dagens brudd av 14 ryttere: Alessandro De Marchi (BMC), Richard Carapaz, Jose Joaquin Rojas (Movistar), Pawel Poljanski (Bora-Hansgrohe), Alexis Gougeard (Ag2r La Mondiale), Floris De Tier (LottoNL-Jumbo), Matej Mohoric (UAE Team Emirates), Thomas De Gendt (Lotto-Soudal), Arnaud Courteille (FDJ), Luis Angel Mate, Anthony Perez (Cofidis), Rafael Reis (Caja Rural-Seguros RGA), Aldemar Reyes og Jetse Bol (Manzana-Postobon).

Over dagens første kategoriserte stigning, La Montalbana, med 8 kilometer à 4,3 prosent, var det Thomas De Gendt som var først over. Belgieren nådde toppen like foran Rojas og Mohoric. Over den neste klatringen, Alto de Sta, var det igjen De Gendt som var først over, nærmest fulgt av De Marchi og Mate. Etter litt over 100 kilometer av dagens etappe hadde den 14 mann sterke gruppen opparbeidet seg en ledelse på nesten syv minutter. I hovedfeltet var det sammenlagtleder Chris Froomes Team Sky som satt og holdt tempo.

Inn på de siste milene av etappen ble det tydelig at vinneren kom til å sitte i bruddet, da ingen i hovedfeltet viste interesse for å taue inn dem inn igjen. Mens ledelsen stadig vokste, åpnet også muligheten for et bytte av trøye i sammenlagtkonkurransen, med Jetse Bol nærmest Froome i sammendraget. Nederlenderen som sykler for colombianske Manzana-Postobon lå åtte minutter og 55 sekunder bak briten foran dagens etappe, og inn på de siste 15 kilometerne var han den virtuelle lederen av rittet.

Inn i Alto de Castilla var det Matej Mohoric som tok initiativ, og fikk følge av José Joaquín Rojas og Alessandro De Marchi. Sistnevnte måtte slippe etterhvert og over toppen var Mohoric først, med Rojas på hjul. De hadde imidlertid ikke noen stor luke i utforkjøringen og kort tid etter var De Marchi og De Gendt oppe igjen.

I hovedfeltet ble det kjørt hardt, og Wilco Kelderman fikk problemer, men øvrige favoritter satt fint med over toppen. Kelderman kjempet seg dog nesten tilbake og tapte bare noen få sekunder.

Mohoric kjørte fra Rojas, De Marchi og De Gendt, og trioen klarte ikke å bli enige om et samarbeid i gruppen bak. Dessverre for dem er sloveneren en ypperlig utforkjører og dermed kastet de bort sjansen på etappeseier.

Den tidligere junior- og U23-verdensmesteren tok dermed karrierens største seier, etter noen tøffe første år som profesjonell sykkelrytter.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!