UT Å SHOPPE HJUL: Katusha vil ta mindre ansvar mot slutten av etappene i årets Tour de France. Det gir både fordeler og ulemper for Alexander Kristoff. Her er han avbildet i Port-En-Bessin-Huppain før årets Tour de France. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
UT Å SHOPPE HJUL: Katusha vil ta mindre ansvar mot slutten av etappene i årets Tour de France. Det gir både fordeler og ulemper for Alexander Kristoff. Her er han avbildet i Port-En-Bessin-Huppain før årets Tour de France. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COMVis mer

Endrer strategi for Kristoff: Katusha vil variere opptrekket

- Det har fungert bra tidligere, sier 28-åringen.

SAINT-LÔ (procycling.no): Husker du fjorårets Tour de France, der Marco Haller og Jacopo Guarnieri ledet an opptrekkstoget til Katusha?

Det vil du se mindre av under årets versjon av rittet.

- I fjor var det glissent med spurtere i feltet og det var få lag som baserte strategien sin på å kjøre spurtopptrekk. Utfallet ble at de andre lagene forsto at Katusha gjorde jobben for dem. Da det ikke gikk fort nok mot slutten, var det enkelt for konkurrentene å komme bakfra. Både Mark Cavendish og spesielt André Greipel utnyttet den situasjonen til fulle, sier Stein Ørn til procycling.no

• LIVE: Følg Tour de France hos procycling.no!

Katusha benyttet Critérium du Dauphiné og Tour of California til å teste ut varianter av opptrekket rundt Kristoff.

Den ene gangen det fungerte bra, var mot slutten av en tøff dag i California. Feltet var fraksjonert bakover og nordmannen nedkjempet Peter Sagan i spurten.

Studerte Mørkøv-bevegelser på trening Erkjennelsen av at man trolig har lite å stille opp med i møtet med opptrekkene til Etixx-Quick Step, Lotto-Soudal og Team Dimension Data, tvinger Katusha-laget til å tenke annerledes.

Tidvis vil de heller infiltrere opptrekkstogene til andre lag og bedrive hjulshopping.

Danske Michael Mørkøv besøkte Stavanger for å trene med Kristoff i forkant av NM. Det ble uttalt at dette først og fremst dreide seg om trening foran mesterskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

• Les også: - Vi har tatt for stort ansvar i spurtene

I tankene lå selvsagt også Tour de France.

Målet var å bedre forståelsen og kommunikasjonen mellom de to, foran hektiske massespurten i touren.

- Vi fikk blant annet trent på at jeg lå på hjulet hans og så på hvordan han reagerer når han kjører hardt og når han kjører opptrekk. Vi gjorde dette i dragsuget bak en bil for å simulere farten på en Tour de France-etappe, sier Kristoff til procycling.no.

- Hva lærte du av det?

- Det er viktig for meg å se hvordan han veksler. Hvordan kroppen hans ser ut når han begynner å slite, og når jeg skal velge et annet hjul. Det var en nyttig erfaring. Han er vanskelig å lese for han sitter så stilrent på sykkelen, men du kan nok se det litt på tråkket hans.

Sliter med kjemien I tillegg til Mørkøv vil fortsatt Marco Haller og Jacopo Guarnieri ha ansvaret for å hjelpe til foran massespurtene.

Samarbeidet med sistnevnte har dels fungert dårlig. Blant annet da Kristoff satt for lenge på hjulet hans under finalen av Milano-Sanremo, der han heller burde hoppet av eget opptrekk tidligere.

Men også under generalprøven i Critérium du Dauphiné.

Laget har havnet i en litt merkelig situasjon der det åpnes for å rullere på sisteopptrekkeransvaret. Tidligere i sesongen har Mørkøv fått sjansen i mer tekniske avslutninger, mens Guarnieri har vært foretrukket i mer klassiske avslutninger på store veier.

Andre konkurrenter ankommer med sisteopptrekkere de har samarbeidet med i mange år.

- Har fungert bra tidligere Det optimale er selvsagt at man tar plass i sitt eget opptrekk og blir avlevert i vinnerposisjon i det tempoet man selv ønsker.

Når det ikke har fungert, kan man la seg friste til å forsøke og utnytte andres opptrekk i stedet. Man løper da en større risiko for at man blir sperret inne.

- Om lagkameratene dine har krefter igjen til å gjøre en jobb, er det beste å være med dem. De gjør alt de kan for å få deg i best mulig posisjon. Et annet lag jobber for å få fram sin spurter. Er du på det hjulet, er du egentlig i en posisjon som er litt lengre bak. Gjør de en feil, eller er litt for tidlig ute, kan det fungere perfekt, likevel. Det kan gå litt begge veier.

- Blir det mye hjulshopping på deg i Tour De France, tror du?

- Jeg har gjort det bra tidligere, og faktisk også vunnet etapper i Tour de France, når jeg kjørt på andre opptrekk. Det er ikke nødvendigvis best for meg å være først. Da skal vi ha et perfekt opptrekk. Jeg tror det blir vanskelig å få til det mot Lotto, Etixx og Dimension Data. Det blir hard kamp om å få de beste posisjonene, og det kan sikkert fungere fint hvis vi får plass på et av de opptrekkene og åpner derfra.

Ønsker mer tyngde i opptrekket I 2014, da Stavanger-mannen innkasserte to etappeseirer i touren, var det Luca Paolini som gjorde en oppofrende innsats i forkant.

Italieneren er fortsatt ikke fullgodt erstattet, men Stein Ørn mener laget også må se etter andre brikker for å få de beste ut av lagets ubestridte spurter.

- Det er opplagt at vi trenger mer tyngde i spurtopptrekket, også. Hadde man klart å levere Alexander i den hastigheten motstanderne makter, tror jeg han hadde vunnet enda flere spurter.

Utfordringen er at ryttertypene som kunne ha gått inn og forsterket Katusha-opptrekket allerede har forpliktet seg til konkurrentene.

Det er også et faktum at når Tour de France starter i Mont-Saint-Michel lørdag, er Kristoff nødt til å klare seg med dagens mannskap.

Dersom Kittel og Greipel lykkes med sine opptrekk, blir de vanskelige å stanse. Trøsten er at det vil bli mange muligheter i årets Tour de France.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!

FØLTE SEG FRAM: Under Critérium du Dauphiné testet Katusha-laget ut flere forskjellige opptrekksstrategier. Ikke alt lyktes like bra. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
FØLTE SEG FRAM: Under Critérium du Dauphiné testet Katusha-laget ut flere forskjellige opptrekksstrategier. Ikke alt lyktes like bra. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM Vis mer