I HARDT VÆR: Tour de l´Avenir ble ikke helt slik daværende landslagssjef, Gino Van Oudenhove, hadde sett for seg. Dette bildet er tatt under fjorårets Tour de Bretagne. FOTO: Torgeir Strandberg, procycling.no
I HARDT VÆR: Tour de l´Avenir ble ikke helt slik daværende landslagssjef, Gino Van Oudenhove, hadde sett for seg. Dette bildet er tatt under fjorårets Tour de Bretagne. FOTO: Torgeir Strandberg, procycling.noVis mer

- Endte med at både Nordhaug og meg ble kastet ut

Norske sportsdirektører om juks i sykkelfeltet.

(procycling.no): Seieren til Arnaud Démare i Milano-Sanremo har blitt litt av en «snakkis» etter at både Matteo Tosatto og Eros Capecchi hevdet franskmannen hang på lagbilen underveis.

• Les også: - Jeg har ikke gjort noe galt

Sportsdirektør Fréderic Guesdon har uttalt at han «kan ha delt ut en flaske, men at han umulig har kunnet taue på Démare midt i bilkøen i 70 kilometer i timen».

Slike hendelser er også aktuelle i norsk sykkelsport. procycling.no har selv sittet på med en følgebil der regelverket (i beste fall) har blitt omgått.

Vi kontaktet sportsdirektørene Gino Van Oudenhove og Atle Kvålsvoll for å finne ut hva som er greit og ikke når man hjelpere ryttere i nød.

Rasende Kaggestad I den første utgaven av Arctic Race var Kvålsvoll selv gjenstand for oppmerksomhet etter at Sondre Holst Enger «ble navngitt blant en av rytterne som fikk hjelp av egen følgebil».

Opptrinnet fikk Johan Kaggestad til å rase.

• Les saken her!

Den gangen dreide det seg ikke om en rytter som var utsatt for uhell, men som rett og slett ikke holdt følge i motbakkene.

- I utgangspunktet er det ikke lov å pese (la ryttere få vindskygge bak følgebil, vår anm.) noen i det hele tatt, sier Kvålsvoll i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hva skjedde under Arctic Race for noen år tilbake?

- Det som skjedde var at Sondre hadde en helsvart dag. Det var på et punkt hvor du ramler av, og kommer ut i vinden, så har du ingen mulighet til å kjøre deg inn igjen. Den eneste muligheten var via bilkøen. Noen dommere lager det vi kaller en barrage. Det dreier seg om en stor glippe i bilkøen, slik at ryttere som ramler av ikke kommer seg opp igjen via bilkøen. Ved denne konkrete episoden klarte Sondre å holde seg i bilkøen. At jeg kjørte opp på siden av ham var for å motivere ham til ikke å slippe.

- Ingenting annet enn det?

- Nei.

Ser mellom fingrene Å gi ryttere en enklere vei opp til hovedfeltet er en mer utbredt praksis etter mekaniske uhell enn ved en dårlig dag på sykkelen.

Et stikkord er fleksibilitet. Fra dommeren overfor rytterne.

- Det er en uskreven regel, og da innenfor rimelighetens grenser, at en rytter som forsøker å ta seg opp igjen til feltet etter uhell, får hjelp til å komme seg opp igjen til bilkøen. Da snakker vi om bakerste bil i servicekøen. Det siste stykket må han klare på egenhånd.

Er du en fast seer at Tour de France, har du sikkert sett store deler av laget til for eksempel Mark Cavendish slippe seg ned hvis briten får en punktering.

Lagkameratenes rolle er den samme: La kapteinen bruke minst mulig krefter selv for å komme seg opp til feltet igjen, og heller ta støyten selv.

- Regelverket praktiseres litt forskjellig. Noen dommer er veldig strikse, og slår ned på det med en gang. Det viktige er at det ikke medfører noen risiko og at man tar hensyn til sportslige hensyn. Dommerbilene følger med slik at fair play ivaretas og forsøker å tenke på utøvernes beste.

Ble kastet ut med Nordhaug Da uhellet var ute for Arnaud Démare og Michael Matthews var det altså ingenting uvanlig i at de la seg i ly bak følgebilen for å få kontakt med hovedfeltet igjen.

Det som er problematisk er om rytterne tar tak i bilen - eller også passerer andre grupper med ryttere på veien opp til servicekøen.

Sistnevnte punkt kan jo være det Tosatto og Capecchi reagerte på. Om det er et faktum at Démare holdt tak i bilen, er regelverket krystallklart:

- Henger man på bilen vil både rytteren og sportsdirektøren bli kastet ut av rittet. Hos oss henger man ikke på flasker og ikke på lagbilene, sier Gino Van Oudenhove i Team Joker til procycling.no.

I sykkelsporten dreier det seg om alt fra «sticky bottles» til å ble tauet av lagbilen opp en hel bakke.

Belgieren har selv opplevd å bli kastet ut av et ritt som landslagssjef i 2005.

- Det var under Tour de l´Avenir for mange år siden. Jeg kjørte i bilkøen og Lars Petter Nordhaug kom opp på siden av meg. Det gikk ikke fort i hovedfeltet engang, og jeg tror jeg satt i bil nummer seks eller sju. Jeg ga ham en flaske og han holdt fast i bilen mens vi snakket sammen. Dommeren mente at han hang for mye på bilen. Det endte med at både han og meg ble kastet ut av rittet, forteller Van Oudenhove.

Som et kompromiss fikk han vende tilbake til rittet dagen etter, men for Nordhaugs del var rittet over.
  - Kjører forbi ryttere som har falt av Det er plassert ut flere dommere i sykkelfeltet og disse har altså mandat til å ta affærre.

- Det er alltid en dommer i nærheten av feltet, midt i servicekøen og i bruddet. I tillegg er det utplassert en dommer på motorsykkel som gjerne stanser opp når det går større velt, forteller Van Oudenhove.

- Hvordan foregår kommunikasjonen mellom dere og dommerne underveis?

- Som regel får man en advarsel dersom det kjører en rytter bak bilen din. Nå er det nok, kan man få beskjed om. Eller blir man hevet ut av rittet. Som regel har dommerne god kontroll, og de følger med når mange ryttere er involvert i en velt. Men de kan ikke få meg seg alt som foregår.

- Kan man hjelpe ryttere fra andre lag også?

- Dersom det er en luke på 100-200 meter opp til servicekøen, og vi selv ligger bak, tar vi gjerne med oss ryttere fra andre lag slik at de kommer seg opp igjen. Men ryttere som har falt av, kjører vi forbi.

- Tok tak i takgrinda - og borte var dem Faktisk juks og beskyldninger om juks foregår fra tid til annen.

Under Hadeland GP i 2014 ble tre ryttere kastet ut av rittet etter å ha hengt på følgebilen underveis.

Etter VM i Firenze året i forveien var det sterke beskyldninger mot Vincenzo Nibali, som blant annet suste forbi Lars Petter Nordhaug i etterkant av følgebil, da duoen var blant rytterne som var involvert i en velt på et kritisk punkt i fellesstarten.

Men de beste historiene er nok - som mye annet i sykkelsporten - litt tilbake i tid:

- Det mest ekstreme jeg husker var fra det første året mitt i Tour de France. Jeg hadde magetrøbbel underveis og var helt ferdig på en av fjelletappene. Så havnet jeg i en gruppe med store deler av Super Confex-laget (forløper til dagens LottoNL-Jumbo) med blant andre Jelle Nijdam. Da tenkte jeg at jeg skule bite meg over de siste to fjellene sammen med dem. Så kom det to Super Confex-biler i bunnen av bakken. Gutta tok tak i takgrindene på hver side, og borte var dem. Det var nok et større problem tidligere. Man startet jo med litt overvåking via helikopter for å bli kvitt problemet, påpeker Kvålsvoll.

Ikke lov å mekke i fart At det er forbud mot å henge på følgebiler, praktiseres også litt forskjellig.

I Norgescupen er det totalforbud mot dette. Det betyr at man skal stanse opp dersom rytterne opplever å ha mekanisk trøbbel underveis.

Under Tour de France ser man både gir og pedaler som blir fikset av mekanikere underveis - men det er egentlig en ulovlig praksis.

- For det første er det farlig, og det kan gi rytteren fordeler. Ved mekaniske uhell skal man stanse opp og løse problemet, sier Van Oudenhove.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!

OPPGITT: Johan Kaggestad likte dårlig at ryttere som allerede var kjørt av fikk hjelp av bilkøen opp en avgjørende stigning under Arctic Race. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no
OPPGITT: Johan Kaggestad likte dårlig at ryttere som allerede var kjørt av fikk hjelp av bilkøen opp en avgjørende stigning under Arctic Race. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no Vis mer