SCORET IKKE I HD: De engelske TV-seerne som så England - USA på ITVs HD-kanal fikk se en reklame for Hyundai mens Steven Gerrard scoret det tidlige ledermålet for England. Det slo ikke spesielt godt an.  Foto: Dylan Martinez, Reuters/Scanpix
SCORET IKKE I HD: De engelske TV-seerne som så England - USA på ITVs HD-kanal fikk se en reklame for Hyundai mens Steven Gerrard scoret det tidlige ledermålet for England. Det slo ikke spesielt godt an. Foto: Dylan Martinez, Reuters/ScanpixVis mer

Engelske TV-seere så Hyundai-reklame da Gerrard scoret

ITV-tabbe på høyde med Robert Green-glippen.

|||
• Se YouTube-klippet som viser hva ITV HD-seerne så.

(Dagbladet): I fotballgale England samlet folk seg på puber og hjemme hos hverandre for å se landslagets første VM-kamp mot USA i går kveld.

Og etter bare fire minutter brøt jubelen løs da de fikk se Steven Gerrard sette inn 1-0.

Det vil si - ikke de som hadde stilt inn TVen på HD-sendingen fra ITV. De så nemlig en reklame for den sørkoreanske bilprodusenten Hyundai.

- Vi kunne ikke tro det vi så. Det dukket opp en reklame. Så gikk bildet tilbake til kampen, og England ledet 1-0. Det ble spetakkel i puben - det er en skandale. Alle ringte til vennene våre, og de som så den vanlige sendingen uten HD så kampen uten reklame, forteller Andy Quinn-Williams, som eier puben Three Tunnes i Stockport til Daily Mail.

Nett-humor Også på nettet utløste dette selvsagt et rush av reaksjoner. På Twitter dukket det kjapt opp en rekke vittigheter med hashtaget #whatitvHDmissed (hva ITV HD gikk glipp av).

Mye spilte selvsagt på det like sjokkerende baklengsmålet for England, og hva som egentlig skjedde.

Blant de ivrige bidragsyterne var Ben Hibbs, som er skribent for Manchester Uniteds nettside. Han serverte for eksempel disse vittighetene:

«Capello slo nettopp Green i ansiktet #whatITVHDmissed» «En liten rev snek seg faktisk inn på banen og nikket ballen forbi Rob Green, det var ikke en kjempetabbe #whatITVHDmissed»
«Ikke til å tro at Heskey fyrte opp en sigar på benken etter å ha blitt byttet ut #whatITVHDmissed»

Og slik holdt det på.

Ikke første gang ITV legger seg paddeflate etter hendelsen, som man antar skyldes en feil hos en ekstern instans, og ikke hos ITV selv.

Det hjelper selvsagt fint lite for ITV, som har gjort en liknende tabbe før.

Da Everton-unggutten Dan Gosling scoret mot Liverpool to minutter før slutten av andre ekstraomgang i FA-cupomkampen for halvannet år siden, viste ITV en reklame for Tic Tac-drops.