Fotball-VM for kvinner 2019

Enorm kontrast for VM-jentene: - Trist

Fra rundt 312 til 35 000 tilskuere. Det har vært stor interesse for årets fotball-VM, men i Toppserien sliter de med å få folk på kamp.

FOLKETOMT: LSK Kvinner jubler for scoringen til Synne Skinnes Hansen mot Vålerenga på Intility Arena, men de hadde ikke så mange å feire med på tribunen. Foto: Ryan Kelly / NTB scanpix
FOLKETOMT: LSK Kvinner jubler for scoringen til Synne Skinnes Hansen mot Vålerenga på Intility Arena, men de hadde ikke så mange å feire med på tribunen. Foto: Ryan Kelly / NTB scanpixVis mer
  • Norge - England, kl. 21

Nesten 900 000 seere fikk med seg 8-delsfinalen mellom Norge og Australia på NRK lørdag.

I Frankrike, England, Kina, Italia og Argentina har det blitt satt seerrekorder under fotball-VM.

Frankrike satte publikumsrekord i åpningskampen mot Sør-Korea, og i kampen mot Norge i Nice uka etter var det nesten 35 000 tilskuere på et utsolgt Allianz Riviera.

33 138 var rekorden for 2018/2019-sesongen på Nice sin hjemmebane, men flere ville altså se Isabell Herlovsen og de norske spillerne mot Frankrike enn Paris Saint-Germain-stjernene Neymar og Kylian Mbappé mot Nice.

- Det var utrolig gøy å spille foran så mange folk. Vi skrek høyt til hverandre, men klarte nesten ikke å kommunisere, sier keeper Ingrid Hjelmseth.

Interessen har med andre ord vært enorm

MYE FOLK: Caroline Graham Hansen blir gratulert av Isabell Lehn Herlovsen og Kristine Minde etter 1-0- scoringen mot Sør-Korea.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
MYE FOLK: Caroline Graham Hansen blir gratulert av Isabell Lehn Herlovsen og Kristine Minde etter 1-0- scoringen mot Sør-Korea. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Vis mer

Hjem til hverdagen

Rett før VM ble det også satt publikumsrekord for en klubbkamp på kvinnesiden, med over 60 000 på tribunen i kampen mellom Atlético Madrid og Barcelona på Wanda Metropolitano.

Snart kommer de norske jentene hjem til hverdagen i Toppserien. 16 av 23 spillere i den norske troppen spiller for norske klubber.

På ni serierunder i Toppserien har det vært 17 162 tilskuere totalt, noe som gir et snitt på 312 per kamp. Vålerenga er mest populære med 627 tilskuere i gjennomsnitt, mens Kolbotn er på bunn med 186.

- Det er stor kontrast fra de 200 som er på Nadderud til de 35 000 som var i Nice, ja, sier Stabæk-spiller Hjelmseth.

- Noen av lagene i Toppserien har ordentlig triste hjemmebaner. Det er mye jalla. Noen steder er det ikke tak over tribunen en gang, sier Stabæks sportslige leder Richard Jansen.

Hva vil de norske spillerne gjøre for at interessen for kvinnefotball øker på kamper i Norge også?

- Nei, altså … Vi håper interessen øker ved at vi gjør det bra, da. Det følte vi at den gjorde da vi kom oss til VM med Norge, sier LSK Kvinner-spiller Synne Skinnes Hansen.

Hun trekker også fram deres kamp mot Barcelona i Champions League-kvartfinalen, der det ble satt rekord for en klubbkamp i Norge (utenom cupfinaler) med 5655 tilskuere på Åråsen.

Skinnes Hansen snakker også om positive bidrag fra OBOS, som vil sponse kvinnefotballen med rundt 100 millioner kroner de neste fire åra.

Frir til Brann og RBK

Skinnes Hansens lagvenninne Cecilie Fiskerstrand svarer følgende på hva som skal til for å øke interessen når Toppserie-hverdagen kommer tilbake:

- Jeg ville sørget for at alle eliteserielag skulle fått damelag. De må begynne å satse, akkurat som de gjorde med junior- og akademilagene sine for noen år siden. Så ville jeg fått med andre aktører i sponsormarkedet. Jeg skjønner ikke hvordan noen vil sponse en klubb som bare har et tilbud for halvparten av Norges befolkning. Å sponse lag som både har dame- og herretilbud må være attraktivt. Interessen er der, man må bare gjøre en liten innsats, sier Cecilie Fiskerstrand.

- Det som skjer ute i verden er positivt; de største herrelagene som Chelsea, Manchester United og Manchester City satser på damelag. Jeg synes Rosenborg og Brann kan melde seg på og få seg damelag også. Da vil interessen øke automatisk, fortsetter hun.

- Vi spillerne prøver å nå ut, men det viktigste vi kan gjøre er å levere et godt produkt og spille god fotball. Da vil det gi mer interesse, sier Fiskerstrand.

- Det er fantastisk at det er så mye interesse for VM, men hva vi skal gjøre i Norge for å øke interessen … Det vet jeg ikke. Det er vanskelig å svare på, sier Martin Sjögren.

- Hvis vi hadde hatt den samme mediedekningen som vi har i Frankrike nå hjemme i Norge, ville nok interessen vært større. Tilgangen er ikke den samme. Vi har profiler, men de kommer ikke fram på samme måte som i et mesterskap. Jeg tror media kan hjelpe oss litt, samtidig som vi kan stille opp på de mulighetene vi får. Så kan vi reklamere litt mer, sier Elise Thorsnes.

- Hvordan da?

- Gjennom Instagram, sosiale medier, i avisa og på TV, sånn at folk blir bedre kjent med oss. Vi må prøve å skape flere profiler og lage større rammer rundt kampene. Litt sånn som «Superhelgen», der det var gratis inngang og seks kamper på to dager på Intility Arena. Selv om den ikke gikk så bra, sier Thorsnes, med henvisning til at «Superhelgen» ikke trakk til seg særlig mange tilskuere.

Richard Jansen mener han ville sagt ifra hvis han hadde hatt fasiten på hvorfor folk ikke kommer på kamp, men han har likevel et forslag til hva som kan gjøres.

- Toppserien skal være en sånn familiegreie, men jeg tror det er smartere å promotere produktet for dem som er interessert i fotball, sier han.

  • Norges neste kamp i VM er kvartfinale mot England torsdag kl. 21. Kampen vises på TV 2.