RÅSTERK: Tony Martin sikret sin tredje seier i Tour de France søndag etter å ha syklet 58 kilometer alene.  AFP PHOTO / JEFF PACHOUD
RÅSTERK: Tony Martin sikret sin tredje seier i Tour de France søndag etter å ha syklet 58 kilometer alene. AFP PHOTO / JEFF PACHOUDVis mer

Enorm soloprestasjon av tysk maskin

Temmet monsterbrudd.

MULHOUSE (procycling.no): Hele 30 ryttere angrep tidlig og gikk i brudd på den niende etappen for å triumfere i Mulhouse.

Bare én lyktes, og det etter en fantastisk soloprestasjon.

Duoen Tony Martin (Omega Pharma-Quick Step) og Alessandro De Marchi (Cannondale) ble jaget av et mellombrudd på 28 ryttere. Opp etappens tøffeste klatring med 58 kilometer igjen sa Martin takk for følget og var alene igjen i teten.

Det var en råsterk prestasjon «Der Panzerwagen» sto for opp førstekategorien.

Han bare økte avstanden til mellombruddet hvor sterke klatrere som Joaquím Rodriguez, Simon Spilak (Katjusja), Pierre Rolland (Europcar) og Daniel Navarro (Cofidis) satt.

- I går sa Martin for første gang under årets Tour de France at han følte seg bra. Da ga vi ham sjansen, forklarte Martins sportsdirektør til procycling.no i målområdet.

Den tyske maskinen malte fjellene i senk og var over etappens siste klatring 43 kilometer fra målstreken 2'55 foran det som gjensto av mellombruddet.

- Jeg hadde mer krefter igjen, og bestemte med for å kjøre tempo de siste 50-60 kilometerne. Det er utrolig at det gikk, jublet Martin i målområdet.

Det var en råsterk prestasjon av den tyske tempoverdensmesteren.

Inne i Mulhouse hyllet franskmennene Martin. Han kronet 58 kilometer mutters alene med en triumf det strålet av i den franske byen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når Tony har dager som denne, er han nesten umulig å stoppe. Vi visste at det var medvind fra siste fjell og hjem, det passet ham perfekt, jublet Holm.

Søndagens seier var den triple verdensmesteren på tempos tredje etappeseier i Tour de France.

- Det var en veldig fin dag, én av de fineste i karrieren min, beskrev vinneren.

Bak ham var Tony Gallopin (Lotto Belisol) en del av mellombruddet.

Franskmannen tok over den gule ledertrøya da Astana ikke var interesserte i å kjøre bak i feltet og heller valgte å spare kreftene.

Det betyr at Gallopin feirer Frankrikes nasjonaldag mandag som leder av Tour de France.

Også hans landsmann Rolland tjente stort på mellombruddet og kjørte seg opp i kampen om en topp fem-plassering sammenlagt i touren.

Fabian Cancellara vant spurten i mellombruddet og ble andremann. Greg Van Avermaet fulgte like bak på tredjeplass.

De største sammenlagtfavorittene holdt igjen ammunisjonen og satt rolig i hovedfeltet. Mandag venter én av rittets tøffeste etapper. Den avsluttes opp førstekategorien La Planche des Belles Filles.

Der vil Alberto Contador gjøre nye forsøk på å ta tid på Nibali i den gule trøya.

Alexander Kristoff viste solid klatreform til tross for mageproblemene som har sendt ham på isolat i Katjusja-leiren.

Nordmannen satt med feltet før førstekategorien Le Markstein med bare 60 kilometer igjen. 27-åringen ga slipp på feltet to kilometer opp i fjellet og hadde alle forutsetninger for å klare tidsfristen med trygg margin.

Saken oppdateres.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no.

Kort oppsummert
Den niende etappen hadde bruddseier skrevet over seg da rytterne startet den 170 kilometer lange ferden til Mulhouse.

Feltet dunket rett inn i en andrekategoristigning, og det var støtecup for å komme løs. Thomas Voeckler (Europcar) ledet angriperne over toppen, men den franske helten var ikke å finne i bruddet som etter hvert etablerte seg.

Opp etappens andre av seks kategoriserte stigninger satte rittet seg. Alessandro De Marchi (Cannondale) og Tony Martin (Omega Pharma-Quick Step) førte an. Bak dem var hele 28 ryttere løs i et mellombrudd som fikk gå av feltet. De var:

José Joaquin Rojas (Movistar), Rodriugez, Spilak (Katjusja), Paulinho (Tinkoff-Saxo), Koren (Cannondale), Boom, Kruijswijk (Belkin), Chérel, Montaguti (Ag2r), Dumoulin (Giant-Shimano), Valls (Lampre-Merida), Ladagnous (FDJ.fr), Gallopin (Lotto Belisol), Moinard, Van Avermaet (BMC), Rolland, Gautier, Pichot, Reza, Quémeneur (Europcar), Cancellara (Trek), Navarro, Edet (Cofidis), Meier (Orica GreenEdge), Chavanel (IAM Cycling), Machado (NetApp-Endura), Feillu og Bideau (Bretagne-Séché).

Europcar hadde fem mann med i mellombruddet og tok ansvar for å sette farten.

Men duoen viste imponerende kjørestyrke og bare økte avstanden mot foten av den tøffeste stigningen, førstekategorien Le Markstein, 60 kilometer fra målstreken. De hadde 2'40 ned til mellombruddet og drøyt seks minutter til feltet med 70 kilometer igjen.

Martin angrep De Marchi med 58 kilometer igjen. Italieneren maktet ikke å svare, og verdensmesteren på tempo la grunnmuren for en fantastisk soloprestasjon.

«Der Panzerwagen» økte ledelsen til mellombruddet opp den tøffe stigningen, og over dagens siste bakketopp 41 kilometer fra målstreken var han 2'55 foran mellombruddet som hadde slukt De Marchi.

I utforkjøringen satte Gallopin fart fordi han luktet gul trøye. Franskmannen var bare 3'27 bak Nibali før etappen, og Astana virket svært interesserte i å gi ham den gule trøya.

Det hjalp dog niks og nada hva gjaldt etappeseieren. Martin var suveren på de siste 20 flate kilometerne. Den triple verdensmesteren på tempo viste sin klasse og holdt avstanden rundt tre minutter.

Hovedfeltet var omtrent åtte minutter bak med 14 kilometer igjen, og Astana bare kontrollerte tidsavstanden, fornøyde med å gi den gule trøya til Gallopin.

Gallopin fikk hjelp av landsmannen Cherel der de forsøkte å holde unna for resten av mellombruddet på flata mot mål, men ti kilometer fra målstreken ble de hentet.

Martin knyttet neven og jublet med 2,4 kilometer igjen. Og det med rette. Avstanden til forfølgerne var fortsatt rundt tre minutter.

Det var en utrolig soloprestasjon av 29-åringen som jublet for sin tredje etappeseier i Tour de France.

Bak ham vant Cancellara spurten om andreplassen foran Van Avermaet.