DET VI LIKER BEST: Marit Bjørgen og Therese Johaug, her fra tremila i Falun, utøver den sporten vi er mest interessert i i Norge. Foto.Hans Arne Vedlog / Dagbladet



Sendt fra min iPhone Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
DET VI LIKER BEST: Marit Bjørgen og Therese Johaug, her fra tremila i Falun, utøver den sporten vi er mest interessert i i Norge. Foto.Hans Arne Vedlog / Dagbladet Sendt fra min iPhone Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Et halvår før sesongstart er langrenn like populært som under ski-VM i Oslo

- Det er ikke flaks.

(Dagbladet): Ferske tall fra analyse- og rådgivningsselskapet Sponsor Insight viser at langrenns popularitet i det norske folket bare fortsetter å vokse.

Tallene fra mai, altså mens langrennsløperne stort sett befinner seg i myr og hei for å trene seg opp til en ny sesong noen måneder der framme, svarer hele seksti prosent av oss at de er interesserte i langrenn og følger med på sporten på tv og i avisene.

Det er soleklart mest, og er historisk høyt på Sponsor Insights målinger.

- Langrenn fikk et veldig oppsving under VM i Oslo i 2011, da målte vi også seksti prosent, så nå er vi tilbake til de historiske toppnoteringene, sier analysesjef i Sponsor Insight, Fredrik Thune-Larsen, til Dagbladet.

- Ikke flaks

De tallene faller naturlig nok i meget god jord hos kommersiell leder for langrenn i Norges Skiforbund, Bernt Halvard Olderskog. Og at målingen er foretatt i mai måned befester langrenn som den idretten folk flest er opptatt av i dette landet.

- Det er en trend som vi har sett de siste årene, nå er vi blitt en helårsidrett. Men det er jo ikke bare flaks, dette. Vi har utøvere som byr på seg selv og som også er med på mange aktivititer som får oss profilert i media, sier Olderskog.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trenden bekreftes av Thue-Larsen, som forteller at langrenn har økt populariteten hvert eneste år siden Oslo-VM. De historiske målingene nå er altså øyeblikksbilder som matcher VM-rusen Oslo og Norge opplevde i 2011.

- Noen sa til oss etter VM i 2011 at vi aldri kom til å få de øyeblikkene tilbake. I et lite øyeblikk trodde vi på det også, men så opplevde vi et nytt oppsving i Val di Fiemme i 2013 før vi toppa det igjen nå i Falun, sier Olderskog, som også vet at popularitetens pris er knallhard jobbing.

- Vi er ydmyke når vi sier at vi er en del av den norske folkesjela. Det handler det om å forvalte dette riktig, slik at også langrenn blir viktig for framtidige generasjoner, sier han.

Suksess avler suksess
Gullalderen i skisporene reflekteres også i andre målinger Sponsor Insight gjør. Marit Bjørgen, Therese Johaug og Petter Northug er ikke bare de største profilene i langrenn, de er helt på topp blant idrettsstjernene i Norge også.

De siste dagene og ukene, for ikke å si årene, har vist hvor langt langrennsleiren er villig til å strekke seg for å sikre at Northug forblir trygt plassert i sirkusmanesjen.

For uten internasjonal suksess, som for eksempel fire VM-gull, faller idretters popularitet raskt i befolkningen. Det merker blant annet fotball, som i mai i år kun favner førti prosent. Langrennssuksessen de siste årene har derimot vært endeløs.

- Det er jo nasjonalidretten i Norge og det er mange som følger med på det med stort engasjement. Men sportslig suksess er nok en viktig faktor her, sier analysesjef, Thune-Larsen.