STØTTER PORTE: Richie Porte fikk to minutters tidsstraff etter dette ulovlige hjulbyttet på Giro d´Italias 10 etappe onsdag. Nå høster Sky-rytteren støtteerklæringer blant rytterne i feltet. (Foto: Tim de Waele).
STØTTER PORTE: Richie Porte fikk to minutters tidsstraff etter dette ulovlige hjulbyttet på Giro d´Italias 10 etappe onsdag. Nå høster Sky-rytteren støtteerklæringer blant rytterne i feltet. (Foto: Tim de Waele).Vis mer

- Et kraftig slag i ansiktet for Porte

Rytterne mener Sky-kapteinen straffes for hardt.

ÅRNES (procycling.no): En samlet sykkelverden reagerte med frustrasjon etter at Richie Porte ble idømt to minutter tidsstraff for å mottatt et hjul fra konkurrent.

Regelverket til UCI sier nemlig at assistanse på tvers av lagene ikke skal foregå innenfor de siste to milene i de største etapperittene.

- Jeg synes man ser igjennom fingrene på veldig mange andre regler, så da kunne man godt ha gjort det her og, sier Lars Petter Nordhaug til procycling.no.

- Kunne latt det passere
Sky-rytteren er lagkamerat med Porte, og mener Simon Clarke (Orica GreenEDGE) ikke gjorde noe galt. Det finnes en rekke skrevne og uskrevne regler i sykkelsporten. Det kan også gjøre det hele mer uoversiktlig.

- Når man punkterer, er det egentlig ikke lov til å bli peset opp bak følgebilen, heller. Men om det skjer i starten av rittet, og rytterne sykler i 50 kilometer i timen, så er man jo ute. Regler er regler, men det går an å se mellom fingrene med noe, mener Nøtterøy-mannen.

Hayman synes synd på Porte
Foran etappestart på Årnes på første dag av Tour of Norway, snakket procycling.no også med Matthew Hayman. Den australske 37-åringen kjenner både Clarke og Porte personlig. Han synes det er leit at Giro d´Italia-sammendraget nå kan være kjørt for tasmanieren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det handler om hvordan man tolker regelverket. Uansett er det et kraftig slag i ansiktet for en rytter som prøver å vinne en Grand Tour. Jeg vet godt hvor mange timer og hvor hardt han jobber for dette. Bare å ta igjen 20 sekunder på Fabio Aru og Alberto Contador hadde vært ille nok, men vi får håpe det blir et spennende ritt uansett, sier Hayman som selv syklet for Team Sky tidligere.

Flere tilfeller tidligere
Han mener det er opp til UCI-kommisæren å ta avgjørelsen, men at de neppe falt ned på det mest rettferdige alternativet.

- Simon Clarke tok en avgjørelse der og da. Han forsøkte å hjelpe en kompis ut av knipa. De ga aldri rytterne anledning til å anke straffen, så jeg vet ikke helt hva rytterne kunne ha gjort annerledes, sier veteranen.

Under Tour de France i 2012 fikk Koen de Kort oppmerksomhet for å hjelpe til med å taue Jurgen Van den Broeck oppover en motbakke etter at han punkterte.

- Jeg hørte Greg Henderson rope. Jeg så meg tilbake og akselererte. Jeg så at Jurgen (Van den Broeck) var på hjulet hans. Selvsagt ønsket han å komme seg opp til favorittgruppen, og jeg hjalp til, fortalte De Kort til procycling.no for to år siden.

Kompiser eller mafia?
Hendelsen skjedde ikke mot slutten av etappen, og da brydde heller ikke UCI-kommisæren seg om den. I 2013 var Porte involvert i en annen episode da han ga fra seg en energibar til lagkompis Chris Froome innenfor de siste to milene av etappen. Da fikk begge to en tilleggstraff på 20 sekunder på grunn av ureglementert langing.

- Det er australiere involvert her. Er det spesielt sterke bånd mellom australske ryttere i hovedfeltet?

- Jeg vil ikke nevne navn, men jeg hørte noen nevnte at om det er australiere, så er det kameratskap. Mens om det hadde vært spanjoler og italierne, så er det mafia. Jeg mener dette uansett er sportsmanship, og at det bør telle for noe.

STØTTER LAGKAMERATEN: Lars Petter Nordhaug, her avbildet før starten på Tour of Norway, synes lagkameraten Porte fikk en streng straff etter hjulbytte i Giro d´Italia (foto: procycling.no).
STØTTER LAGKAMERATEN: Lars Petter Nordhaug, her avbildet før starten på Tour of Norway, synes lagkameraten Porte fikk en streng straff etter hjulbytte i Giro d´Italia (foto: procycling.no). Vis mer