Etterlyser endring

Aksel Lund Svindal (38) mener mye kan gjøres for å unngå sponsordebattene i norsk idrett.

ENDRINGER: Aksel Lund Svindal forstår at det blir sponsorbråk rundt Johannes Høsflot Klæbo, og mener det trengs regelendringer. Video: Særsland / Ljosland. Vis mer
Publisert

YOUNGSTORGET (Dagbladet): Tidligere i november underskrev Skiforbundet og Viaplay en kommersiell avtale. Den innebærer blant annet at landslagsutøverne skal bruke en Viaplay-logo på låret.

Det likte ikke Norges største stjerne Johannes Høsflot Klæbo, og i samtale med Skiforbundet før verdenscupåpningen i Finland gjorde «Team Klæbo» det klart at serievinneren ikke kom til å bruke den.

Han vil faktisk gå så langt at han velger å droppe verdenscuprenn, fortalte han til Adresseavisen.

Denne sponsorsaken er langt fra den første i norsk idrett.

Aksel Lund Svindal så en sponsorsak som tok opp mye oppmerksomhet i alpinmiljøet mellom Henrik Kristoffersen og skiforbundet. Den gang dreide det seg om at Kristoffersen ønsket å ha sin egen sponsor, Red Bull, på hjelmen.

Da støttet Lund Svindal Kristoffersen og sendte en kraftsalve i retning skiforbundet i sin egen bok, ifølge NRK.

Svindal respekterer Klæbos syn på Viaplay-saken, men er samtidig ikke helt med på at det er problematisk å bli sponset av rettighetshaveren, forteller han til Nettavisen.

Samtidig mener han at det ikke at det er unaturlig at diskusjonene oppstår, men at det er ting som kan gjøres for å unngå bråk.

- Jeg tror nok at både skiforbundet og utøverne sikkert har en jobb å gjøre med å være tydeligere med hva som er greit og ikke greit, forteller Lund Svindal til Dagbladet.

UENIGE: Skiforbundet og Klæbø er ikke enige om bruken av Viaplays logo på låret til utøverne. Foto: NTB
UENIGE: Skiforbundet og Klæbø er ikke enige om bruken av Viaplays logo på låret til utøverne. Foto: NTB Vis mer

Han etterlyser tydeligere og likere rammer verden over.

- Det hadde nok vært lettere om det hadde vært et internasjonalt regelverk. For slik som det er nå så er det litt opp til skiforbundene i hvert enkelt land å definere hvordan det skal være, sier Svindal og fortsetter:

- Når du står på pallen med en som bor i et annet land og han lever under et annet regelverk så er det ikke rart at du begynner å sette spørsmålstegn ved det regelverket du selv opplever.

Han mener at det uklare og forskjellige regelverket skaper unødvendig mye diskusjoner i Norge. Men han skjønner at det blir diskutert i media.

- Det er uheldig at det havner i media. Når det handler om sponsorting så er det jo veldig lett å se, så derfor havner det nok også lettere i media. Når man tar bilde av to ved siden av hverandre så ser man jo det tydelig.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer