SUVEREN: Sagan har gjort poengkonkurransen i Tour de France til en lek. Fem strake triumfer, uten stor motstand. FOTO: Tim de Waele (©TDWSport.com)
SUVEREN: Sagan har gjort poengkonkurransen i Tour de France til en lek. Fem strake triumfer, uten stor motstand. FOTO: Tim de Waele (©TDWSport.com)Vis mer

Eviggrønne Peter Sagan

Verdensmesteren er storfavoritt til å vinne sin sjette strake poengtrøye i Tour de France.

(procycling.no): Alltid underholdende. Aldri preget av stundens alvor. Alltid angrepsvillig. Knekker aldri under press. En kunstner på sykkelen. Peter Sagan er sykkelsportens kanskje mest populære utøver, og i verdens største sykkelritt skinner han alltid.

En grønnkledd Peter Sagan har blitt et vanlig syn på franske veier om sommeren. Slovaken, som passende nok går under kallenavnet Hulken, har vært overlegen i kampen om den grønne poengtrøya i de fem siste utgavene av Tour de France.

Den doble verdensmesteren tok den mest suverene av seirene under fjorårets utgave. Etter 21 etapper hadde Sagan kapret 470 poeng. 242 poeng foran Marcel Kittel på andreplass. Til sammenlikning vant Thor Hushovd sine grønne trøyer med 12 poengs margin i 2005, og 10 poeng i 2010.

I den 104. utgaven av Le Tour kan Sagan bli historisk. Om 27-åringen vinner sin sjette grønne trøye på rad vil han tangere Erik Zabel som den med flest poengtrøyer. Den tyske spurtlegenden tok seks på rad, fra 1996 til 2001.

JAKTER REKORD: Peter Sagan vil vinne sin sjette strake grønne trøye i årets Tour de France. Foto: AFP PHOTO / Pascal GUYOT
JAKTER REKORD: Peter Sagan vil vinne sin sjette strake grønne trøye i årets Tour de France. Foto: AFP PHOTO / Pascal GUYOT Vis mer

Skreddersydd for grønt

Hva er grunnen til at Bora Hansgrohe-spurteren er så overlegen? Det deles ut flest poeng på de flate etappene, men også på de mer kuperte etappene er det poeng å hente i konkurransen om det grønne plagget. Det er her utfordringen ligger for konkurrentene.

Sagan er rask nok til å vinne en massespurt, og sykler fra de andre spurterne i motbakkene. Ikke bare har han ekstreme fysiske egenskaper, men han har så og si aldri en dårlig dag på sykkelen. I 2016 var han blant de tre beste på åtte etapper. Det er lite som tyder på at verdensmesteren er i dårligere slag i 2017.

De største utfordrerne

Selv ikke Peter Sagan kan klare alt. Han kan bli syk, eller bli skadet i en velt. Eller kanskje er ikke formen slik den pleier å være i juli. Om så skulle skje vil kampen om grønt bli helt åpen, for første gang siden 2011. Et kobbel bestående av verdens beste spurtere vil da gjøre opp om poengtrøya.

Marcel Kittel (Quick-Step Floors) var nærmeste konkurrent for Sagan i 2016, og tyskeren kan gjenta bedriften i år. Lynraske Kittel kan fort vinne fem etapper, og har et godt lag rundt seg, men han vil få det tungt på de mer kuperte etappene.

André Greipel (Lotto Soudal) leverer alltid i Tour de France. 34-åringen har vunnet minst én etappe ved samtlige av sine seks deltakelser i det franske rittet. Han har to andreplasser i poengkonkurransen, begge bak Sagan.

Arnaud Démare (FDJ) strutter av selvtillit etter triumf i det franske mesterskapet. FDJ-kapteinen har tatt nye steg i år, og har et av de beste lagene rundt seg. 25-åringen er også blant spurterne som klarer seg best i bakker.

Dylan Groenewegen (LottoNL-Jumbo) er den yngste av toppspurterne i årets Tour-felt. Nederlenderen har levert bra med seire i år, men i selskapet som venter i Tour de France vil han få det tøffere.

Michael Matthews (Team Sunweb) er trolig den spurteren som har kvaliteter som ligger nærmest Sagan. Australieren klarer seg meget godt i bakkene, men på de helt flate etappene er han neppe rask nok.

Alexander Kristoff (Katusha-Alpecin) er vårt norske håp. Stavanger-syklisten er ikke den raskeste, men han er heller ikke blant de verste i bakkene. 29-åringen ble nummer to i konkurransen i 2014.

Nacer Bouhanni (Cofidis) er rask nok til å overgå alle. Men franskmannen har en tendens til å ødelegge for seg selv. I sin karrière har han kun fullført én Grand Tour, og i touren har han aldri fått det til. Kanskje treffer han bedre i år.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!