Få kontroll på kroppen

Gjennom å trene koordinasjon vil du kunne få de riktige musklene til å jobbe til rett tid. Det kan redde deg fra knall og fall.

• Har du lyst til å være med i trekningen av et weekendopphold for to på Rica hotell, og en drøss med andre gode premier? Svar på vårt OL-spørsmål her.

(Dagbladet.no): På søndag landet Kjetil Andre Aamodt feil etter et hopp, men holdt allikevel balansen der de fleste andre ville ha falt.

God koordinasjon er en av grunnene til at han ble stående på beina.

- God koordinasjon gir mer kontroll fordi du bedrer evnen til å få en rask reaksjon fra musklene. Når idrettsutøverne trener på en øvelse over lengre tid vil de øke denne egenskapen, sier Håvard Moksnes som er fysioterapeut ved NIMI.

Han peker på hvordan alpinistene blant annet trener ballett for å øke egen kroppskontroll.

Koordinasjonen er også viktig for mosjonister. Den hjelper oss nemlig med å mestre flere ulike bevegelser, noe som gjør oss allsidige i hverdagen.

Tren balansen

Eksperten anbefaler at vi skal trene balansen, fordi balanse og koordinasjon henger tett sammen.

KONGEN PÅ HAUGEN: Slik liker vi å se Bjørndalen, på toppen av seierspallen. Foto: SCANPIX
KONGEN PÅ HAUGEN: Slik liker vi å se Bjørndalen, på toppen av seierspallen. Foto: SCANPIX Vis mer

- Gjennom trening på brett eller matter kan du trene opp denne egenskapen. Det finnes også mange gruppetimer hvor balanse er i fokus, for eksempel yoga, sier Moksnes.

Dessuten mener Moksnes at det er viktig at vi trener variert slik at vi blir flinke til å mestre mange ulike situasjoner.