Fair play-plass kan koste CL-billett

Redusert mulighet for to norske lag i 2009/10.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Norges vinnerlykke i UEFAs fairplaytrekning kan koste et norsk lag deltakelse i mesterligakvalifisering sommeren 2009.

Norge ligger etter Rosenborgs og Branns sterke resultater på 18.-plass på UEFAs femårsranking, men om Lillestrøm ikke hadde fått spille europacup i sommer, ville Norge vært oppe på 16.-plass og i ryggen på Bulgaria, som ikke har flere lag igjen i turneringene. Da ville Norge ligget an å få med to lag i mesterligakvalifisering i sesongen 2009-10.

Formatet for turneringen den sesongen er ikke endelig bestemt, men ifølge det foreliggende forslaget fra UEFA vil 16.-plass gi to klubber sjansen. Det vil i så fall være neste års norske seriemester og enten cupmesteren eller serietoeren.

UEFA-president Michel Platini har foreslått at de 16 beste nasjonenes cupvinnere fra 2009 skal få sjansen til å kvalifisere seg til mesterligaen, men det forslaget har møtt motstand og stemmes mest sannsynlig ned.

Bremset

Lillestrøm fikk takket være fairplaytrekningen en gratissjanse som Norges femte europacupdeltaker, men lagets elendige innsats i UEFA-cupen (utslått av Käerjéng fra Luxembourg) har bremset Norges poenghøst på rankingen.

Rosenborg og Brann håver inn poeng, men ettersom hvert av dem skal deles på fem (antall norske lag i årets turneringer), blir 25 oppnådde poeng (Rosenborg 12, Brann 7, Vålerenga 4,5, Lillestrøm 1, Fredrikstad 0,5) til bare 5,0 snittpoeng.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer