Får avtale på 10 mill.

Henning Solberg (32) er så godt som klar for en ny sesong i rally-VM. I løpet av kort tid skriver han under på en sponsoravtale til en verdi av nesten ti millioner kroner.

-  Det er psykisk veldig tøft å gå og vente på at ting skal løse seg, så nå er jeg lettet over at det ser ut til å gå i boks. Sponsoren det er snakk om er svært positiv, sier Henning Solberg til Dagbladet.

Hans manager Jim Carlsen mener at det er snakk om tidenes største bilsportavtale i Norge, men vil ikke røpe hvilke summer det er snakk om.

Utvider satsingen

Men etter det Dagbladet har grunn til å tro dreier det seg om en sponsoravtale på mellom åtte og ti millioner kroner for én sesong, og avtalen vil bli signert til uka.

For den summen får den norske sponsoren lov til å designe bilen akkurat slik den vil, både i form og farge.

-  Det blir en bil som garantert kommer til å bli lagt merke til, sier Henning Solberg.

Avtalen med hovedsponsoren kommer på toppen av de midlene manager Jim Carlsen har innhentet fra andre mindre sponsorer.

-  Forutsatt at avtalen blir signert har vi nå kontroll på 14 millioner kroner, sier Carlsen.

 LØSNING: Til uka signerer Henning Solberg en sponsoravtale som redder deltagelsen i neste års rally-VM. Slikt er det lov å juble for. Foto: Ole C.H. Thomassen
LØSNING: Til uka signerer Henning Solberg en sponsoravtale som redder deltagelsen i neste års rally-VM. Slikt er det lov å juble for. Foto: Ole C.H. Thomassen Vis mer

Med et slikt budsjett tror manageren at teamet neste år vil få råd til mer enn de ni grusløpene - inkludert Rally Norway - som lå i den opprinnelige planen.

-  En aktuell løsning nå kan bli å kjøre alle grusløpene, også i New Zealand, Australia, Japan, Mexico og Argentina, sier Jim Carlsen.

Flere tilbud

Hva slags bil han ender opp i kommende sesong er derimot ikke avklart. Henning og kartleser Cato Menkerud har et stående tilbud om å kjøpe seg inn i en Peugeot 307, men de siste dagene har det dukket opp to nye biltilbud til som også er interessante.

-  Det ene er et satellitt-team på høyt nivå, mens det andre er et fabrikkteam som ønsker seg Henning som tredjefører. Dette er såpass interessant at vi må bruke litt tid på å se på de ulike løsningene, sier Jim Carlsen til Dagbladet.