Får mindre hjelp

Henning Solberg merker godt at lillebror Petter er blitt mer tilbakeholden med å gi ham gode råd og vink.

LØRENSKOG (Dagbladet): Når Henning Solberg stiller i Rally New Zealand etter påske, har han først og fremst basert foreberedelsene på informasjon fra Peugeot-teamet, gjennom en grundig videoanalyse av etappene, basert på Richard Burns' kjøring i fjor.

- Petter har fortalt meg mye om sine opplevelser og erfaringer tidligere, og det er ting jeg har tatt med meg og husker godt. Men i det siste har vi pratet mye mindre sammen. Det er naturlig siden vi er konkurrenter, og kjører for to forskjellige fabrikker, sier Henning til Dagbladet.

- Jeg har lært Petter mye av det han kan opp igjennom åra. Og jeg tror helt ærlig på at jeg kan bli like god som Petter hvis jeg kommer inn i et fabrikklag.

Video-analyse

Henning Solberg og kartleser Cato Menkerud har brukt timevis med videoopptak fra fartsprøvene i rally New Zealand for å lage noter. Vanligvis bruker ferske sjåfører et år eller to til å bli kjent med etappene i et rally de aldri har kjørt før. Med den nye videometoden stiller Solberg bedre forberedt enn de ville gjort til vanlig.

- Å gå gjennom etappene på video og lage noter ut fra det, er det nærmeste man kommer uten å være der. Så jeg føler meg maksimalt forberedt, sier Henning.

Og resultatet i New Zealand kan være veldig viktig for storebror Solberg. Gjør han det bra, har Peugeot signalisert at han kan få overta fabrikksetet i den nye 307-en etter Harri Rovenpera, som bare har kontrakt i ett løp til som andrefører i Peugeot 307.

- God nok

- Mitt store personlige mål er å kapre et fabrikksete. Og jeg tror selv jeg er god nok til å greie det, sier Henning.

Lillebror Petter er mer usikker.

- Rovenpera er nok en bedre sjåfør enn Henning, men han må jo levere resultater for å få fortsette. Det er der Hennings sjanse ligger, sa Petter Solberg til Dagbladet etter Rally Mexico.

Og akkurat det liker ikke Henning å høre.

- Hva Petter mener vil jeg ikke kommentere. Jeg mener jeg er bedre enn Rovenpera. Og selv om han hadde tekniske problemer i Mexico, så imponerte han ikke da bilen var feilfri, mener Henning.

TØRRTRENING: I flere timer har Henning Solberg og karleser Cato Menkerud sittet foran videoskjermen og gått gjennom detaljene på fartsetappene og skrevet noter til det kommende Rally New Zealand. - Denne metoden er helt ny, og har hjulpet oss veldig, sier Henning Solberg, som kjemper om et fabrikksete i Peugeot 307.