MÅ FORTSETTE ALENE:  Til slutt ble kravene fra burikksjefene i Coop så grådige at Petter Northug fikk beskjed om å fortsette karrieren alene. FOTO: Hans Arne Vedlog / Dagbladet.
MÅ FORTSETTE ALENE: Til slutt ble kravene fra burikksjefene i Coop så grådige at Petter Northug fikk beskjed om å fortsette karrieren alene. FOTO: Hans Arne Vedlog / Dagbladet.Vis mer

Felt av grådighet

Nå må COOP betale regningen for manglende samfunnsansvar.

EGENTLIG skulle det ikke vært mulig å rote vekk den PR-effekten som lå i Petter Northugs eventyrlige Falun-VM sist vinter, men Coop har likevel klart det.  Der butikksjefene satt med alle kortene for å få en bra avtale med skilederne, ble de til slutt så grådige at de mistet det meste av effekten av gullgutten sin:

•• Bruddet med Norges Skiforbund svekker Petters eksponering gjennom den kommende skisesongen, og vil over tid gjøre ham til et langt mindre interessant sponsorobjekt.

Underveis i bestrebelsene for å hente flest mulige kroner ut av 10 millioner-avtalen med Petter, har Coop-ledelsen undervurdert det grunnleggende styrkeforholdet i langrennsporten:

•• Petter Northug er gigantisk for det brede norske hjemmepublikummet, men VM og OL er fortsatt større.

Da får den som står utenfor et problem.

DETTE kommer til å vise seg i Coop-regnskapet allerede til vinteren. Selv i en såkalt "mellomsesong" uten internasjonale mesterskap vil oppmerksomheten konsentreres om Tour de Ski og en verdenscup med avslutning i Canada.

Begge disse arrangementene var i utgangspunktet tunge argumenter for at Petter selv ønsket en løsning på konflikten med Skiforbundet. CVen hans mangler Tour de Ski-triumfen, mens det voksende nordamerikanske skimarkedet er spennende for alle som ser en framtid innenfor sporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

blir det i stedet en vinter med et turrenn-program som ennå ikke har satt seg som fullverdig internasjonal idrett. Der det er lett å bli imponert over den stakingen som har revolusjonert distanserennene de siste sesongene, er det også grunn til å være betenkt over den manglende bredden i teten:

•• Ni av de ti beste sammenlagt i Swix Ski Classic sist vinter var norske. Eneste utenlandske konkurrenten var Stanislav Rezac; en 42 år gammel tsjekker som ble nummer 46 på 5-mila i VM 1999.

Til sammenligning var seks nasjoner inne blant de ti beste herreløperne i den vanlige verdenscupen i langrenn. Det i seg selv forteller om to ganske forskjellige arenaer.

For hvor spennende blir det egentlig å se om Petter Northug etter hvert klarer å stake fra Petter Eliassen, Anders Aukland, Tord Asle Gjerdalen eller John Kristian Dahl?

SVARET på det spørsmålet styrer Petters reklameverdi til vinteren. Den norske dominansen i turrenn er kommet for å bli. Der det for noen sesonger siden i det minste var en svensk/norsk rivalisering å spille på, har Norge overtatt fullstendig på grunn av vår hjemlige skiboom.

Den boomen har gjort at stadig flere bra nasjonale løpere har fått økonomi til å satse heltid på langløp. Denne utviklingen er årsaken til at 15 av de 20 beste i denne konkurransen sist sesong var norske, og overlegenheten vil bli enda tydeligere så lenge Petter er med på langløp. Det gjør raskt resultatlistene ganske uinteressante.

Dessuten er listene få. Tradisjonelt er det bare italienske Marcialonga og svenske Vasaloppet som trekker et norsk TV-publikum. Med Petter på startstreken kan du plusse på tyske König Ludwig Lauf og Birkebeineren, men fire store renn blir for lite.

I hvert fall uten utenlandske konkurrenter.

skal ikke Coop-ledelsens sviktende økonomiske kalkyler bekymre flere enn samvirkets medlemmer. Vi andre skal bare konsentrere oss om samvirkelagets manglende samfunnsansvar.

For Coop har denne saken dessverre kun dreid seg om å tjene penger. Det er et stusslig utgangspunkt for å bli med på dugnaden for nasjonalsporten vår. For det beste av idretten er alltid mye mer enn det resultatlistene og lønnsoversiktene klarer å formidle.

Norsk toppidrett er fortsatt en felles oppgave der enhver finansiering er nødt til å ta hensyn langt utover det lille elitemiljøet.
Nettopp det hensynet gjorde at Skiforbundet til slutt måtte stoppe Coop sin forretningsmessige grådighet.

VEDTAKET om å sette Petter Northug på sidelinja blir neppe spesielt populært, men det er til å forstå for de som bryr seg om langrenn. Vi er fortsatt ikke flere i dette landet enn at selv den mest suverene må vurderes i forhold til helheten, og her ville bruken av Petter som sponsorobjekt over tid ødelagt muligheten til å drifte sporten.

Da gjelder det å huske på hvem som startet med å splitte skilandslaget, og hvem som fortsatt kan gi Petter sjansen til å starte i VM og OL.

Det er Coop.