SISTE TEST: Oppkjøringen til Tour de France starter for fullt og spørsmålene er mange foran Critérium du Dauphiné. FOTO: Scanpix/EPA/AFP
SISTE TEST: Oppkjøringen til Tour de France starter for fullt og spørsmålene er mange foran Critérium du Dauphiné. FOTO: Scanpix/EPA/AFPVis mer

Fem tanker i Tour de France-oppkjøringen

Høyinteressant Critérium du Dauphiné starter søndag.

(procycling.no): Etter et historisk jevnt og spennende Giro d’Italia, er det på tide å vende fokus mot Tour de France.

I Critérium du Dauphiné mobiliserer de store favorittene til det som blir deres siste generalprøve før det store showet i juli.

Oppkjøringsrittet i sørøst-Frankrike blir også en viktig og avslørende formtest for de norske aktørene.

Er Alexander Kristoff i form? Kan Edvald Boasson Hagen vinne i det store selskap? Er Sven Erik Bystrøm god nok til å kjøre Tour de France? Svarene får vi kanskje i løpet av neste uke.

1. Fem nordmenn til start

Aldri før har Norge hatt mer enn tre ryttere til start i det franske etapperittet. I 2017 stiller hele fem vikinger klar til dyst. De fleste av dem med ulike målsetninger og forventninger.

Prestasjonspresset ligger først og fremst på Alexander Kristoff (Katusha-Alpecin) og Edvald Boasson Hagen (Dimension Data). Førstnevnte sykler for både prestisje og penger idet kontrakten med Katusha skal re-forhandles i den nærmeste fremtid.

En snau måned før Tour de France håper nok Kristoff at opptrekkene til Michael Mørkøv fungerer tilnærmet optimalt og at hans faste sparringspartner Sven Erik Bystrøm presterer godt nok til å tas ut til La Grande Boucle. En seier i Saint-Etienne på søndagens åpningsetappe, der Kristoff tok sin første etappeseier i touren for tre år siden, vil nok heller ikke være å forakte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dog møter han tøff konkurranse i form av Nacer Bouhanni (Cofidis), Arnaud Démare (FDJ) og Bryan Coquard (Direct Energie). Og ikke minst Sonny Colbrelli (Bahrain-Merida) som slår meget godt i fra seg i de tøffere finalene. Det er tre spurtdager i årets Dauphiné. Kanskje fire for rytterne i stand til å overleve flere tøffe bakker på rad.

En slik rytter bør være Boasson Hagen, som har vunnet fire ganger i løpet av sine seks siste Dauphiné-deltakelser. Boasson Hagen tok nylig hele sju seiere på 14 dager, men nordmannen har til gode å vinne i det store selskap i 2017. Dimension Data må klare seg uten Mark Cavendish. Derfor hviler mye av ansvaret på Boasson Hagens skuldre.

Amund Grødahl Jansen sykler sitt første etapperitt i WorldTouren for LottoNL-Jumbo og kan potensielt få sine sjanser i noen av spurterne. Vegard Stake Laengen vil nok få plenty hjelperytterjobb når UAE Team Emirates vil arbeide for Louis Meintjes i fjellene, og Diego Ulissi og Ben Swift på de flatere etappene. Etter en oppsiktsvekkende god oppvisning i Tour of California (6.plass sammenlagt) er Stake Laengen uansett på god vei mot en Tour de France-plass.

2. Hvor er du Froome?

Alle tre gangene Chris Froome har vunnet Dauphiné, har briten også nappet til seg den gule trøyen i Paris seks uker senere (2013, 2015 og 2016). Derfor er dette mer enn bare en generalprøve for Team Sky. Mens de andre favorittene til start – Romain Bardet (Ag2r), Alejandro Valverde (Movistar), Alberto Contador (Trek-Segafredo) og ikke minst Romandie-vinner Richie Porte (BMC) – har vist lovende takter i 2017, har vi sett svært få tegn til Tour-vinnende form hos Froome.

Men fravær av gode resultater er nødvendigvis ikke analogt med dårlig form. Froome liker å trene hardt i det skjulte og skygger banen når de kalde vårrittene i Europa står for tur.

Men i juni må han vise seg frem. Med en fjerde tittel i Dauphiné kan han bli historisk og trone øverst på vinnerlisten. Og med en 23 kilometer lang tempo og tre tøffe etapper i fjellene, duker årets utgave for det som kan bli en høyinteressant duell mot hans tidligere løytnant Porte.

3. De usikre kortene

Critérium du Dauphiné blir også comeback-rittet for to skadeforfulgte ryttere. Etter fire måneder med kneproblemer er endelig Esteban Chaves tilbake i aksjon. I fjor sto kolombianeren på podiet i både Giro d’Italia og Vuelta a España og i år er han i utgangspunktet Orica-Scotts Tour de France-kaptein.

Chaves har ikke konkurrert siden Herald Sun Tour i begynnelsen februar. En første indikasjon om hvorvidt den talentfulle 27-åringen vil være i stand til å kjempe om gult i juli får vi i Dauphiné.

Tilbake er også Fabio Aru. Astana-rytteren siktet mot rosa trøye i Giro d’Italias jubileumsutgave. En kneskade satte imidlertid en stopper for de ambisjonene og italieneren ble tvunget til å peile seg inn på Tour de France. Aru har ikke syklet ritt siden Tirreno-Adriatico i mars og spørsmålene om form hans er mange. Klatreren fra Sardiana hadde imidlertid en fin oppvisning i Dauphiné i fjor med seier i Tourmon.

4. Katte-fjellet og Alpe d’Huez

Årets Dauphiné er en tøff utgave. Arrangøren har funnet frem til to fjellavslutninger (etappe 7 og 8), en kort og intens tempo (etappe 4) og i det hele tatt få garantier for spurterne.

Finalen til Alpe d’Huez på etappe 7 blir ikke bare avgjørende, men også en interessant kuriositet. Rytterne skal nemlig bestige alpefjellet via Col de Sarenne, som ble brukt i Tour de France tilbake i 2013. Det betyr at de velkjente hårnålsvingene får denne gang ligge i fred.

Minst like interessant blir etappe 6, som er en forsmak på den 9. etappen i årets Tour de France. Hovedutfordringen på begge disse etappene blir Col du Mont Chat, den lengste stigningen i Frankrike med gjennomsnittlig stigning på over ti prosent.

Som i touren skal Dauphiné-feltet forsere HC-stigningen fra vest. Det betyr at utforkjøringen ned til mål er svært rask, krevende og teknisk. En type finale som er skapt den fryktløse Ag2r-rytteren Romain Bardet.

5. Tony Martins tempotørke

Tyskeren tok et imponerende og føleleseladd tempogull under VM i Qatar i fjor. Men siden da har Martin ikke prestert etter ønske i det som er hans favorittdisiplin.

32-åringen meldte overgang fra Quick-Step til Katusha-Alpecin før denne sesongen. Dels fordi han ønsket å sykle på temposykkelen til Canyon. I 2017 har Martin imidlertid til gode å vinne på sin nye maskin. Siden merkebytte har Martin syklet to individuelle tempoer og endt på andreplass i begge.

Først bak Jonathan Castroviejo (Movistar) i Volta ao Algarve, og så bak Mathias Brändle (Trek-Segafredo) i Belgia rundt.

På den 23 kilometer tempoen i Dauphiné neste uke, håper nok Martin at ting stemmer bedre. For tyskeren blir dette en viktig test før åpningstempoen i Tour de France på hjemmebane i Düsseldorf.

Artikkelen er levert av procycling.no!