TAPTE: Rio Ferdinand forlater rettslokalene 5. juli i år. United-stopperen fikk ikke rettens medhold i sitt krav om erstatning fra Sunday Mirror for inngrep i privatlivet hans. Foto: Ben Stansall, AFP/Scanpix
TAPTE: Rio Ferdinand forlater rettslokalene 5. juli i år. United-stopperen fikk ikke rettens medhold i sitt krav om erstatning fra Sunday Mirror for inngrep i privatlivet hans. Foto: Ben Stansall, AFP/ScanpixVis mer

Ferdinand tapte mot avis i utroskapssak

Retten mente Rios affære hadde offentlig interesse.

Rio Ferdinand nådde ikke fram med sin sak mot Sunday Mirror i engelsk høyesterett, melder BBC. Midtstopperen saksøkte avisen for innblanding i hans privatliv.

Avisen trykket i april i fjor en artikkel som satte Manchester United-stjernen i forbindelse med en utroskapsskandale. I artikkelen sto Carly Storey fram som Ferdinands elskerinne mot en betaling på 16 000 pund, rundt 145 000 kroner.

Den 32-årige engelske landslagsspilleren har tre barn med kona Rebecca.

Sunday Mirror mente de hadde rett til å trykke historien fordi den var av offentlig interesse, og at deres ytringsfrihet var viktigere enn hensynet til Ferdinands privatliv.

Den tidligere Manchester United og England-kapteinen har omtalt artikkelen som en grov invasjon i hans privatliv, og han hevdet at han ikke hadde sett Carly Storey på seks år da Sunday Mirrors sak kom på trykk.

Avisens eiere, MGN Limited, mente saken var av offentlig interesse. Ferdinand tok over kapteinsbindet på det engelske landslaget etter John Terry, som selv ble fratatt kapteinsbindet på grunn av en utroskapsskandale. Saken om Ferdinands sidesprang dukket opp bare få dager etter at han overtok kapteinsrollen for England.

Aktor Gavin Millar la vekt på at Ferdinand ble gitt kapteinsbindet på bakgrunn av at han framsto som pålitelig, men som artikkelen røpet, var dette ikke tilfellet. Millar mente saken ikke egentlig handlet om Ferdinands privatliv, men hvordan dette endret bildet han hadde skapt av seg selv utad.

Dommeren besluttet at Sunday Mirrors trykkefrihet veide tyngre enn Ferdinands rett til et privatliv i saken.

- Dommeren mener at det var en berettiget offentlig interesse for å rapportere om den daværende England-kapteinens oppførsel utenfor banen og diskusjonen om hvorvidt han passet til en så viktig rolle når han representerte landet sitt, fastslo redaktør Tina Weaver i Sunday Mirror etter kjennelsen.

(NTB)