Ferskingene trener mest

Nykommerne Start og Aalesund ligger i hver sin ende på tabellen, men trener mest av alle i Tippeligaen. Lyn trener minst – uten at det gjør hovedtrener Henning Berg bekymret.

Dagbladet har ringt samtlige lag i Tippeligaen. Spørsmålet vi stilte, var: «Hvor mye trener dere ei normal uke i konkurranseperioden?» Her er svarene vi fikk:

Henning Berg, hovedtrener Lyn

Mandag: 1 time

Tirsdag:: Fri

Onsdag:: 1,5–2 timer

Torsdag: 1,5–2 timer

Fredag: 1,5–2 timer

Lørdag: 1,5–2 timer

MEST OG BEST: Start leder Tippeligaen - og er også det laget som trener mest av tippeligalagene, sammen med en annen nykommer - Aalesund. Foto: Erling Hægeland
MEST OG BEST: Start leder Tippeligaen - og er også det laget som trener mest av tippeligalagene, sammen med en annen nykommer - Aalesund. Foto: Erling Hægeland Vis mer

Totalt: Ca. 8 timer

- Det er ikke mengden som er avgjørende, men hva man gjør på trening. Og det er vanskelig å trene tøft lenger enn to timer, uten at det går på bekostning av kvalitet og konsentrasjon.

Gunnar Halle, assistenttrener LSK

Mandag: Fri

Tirsdag:: 1,5-2 timer

Onsdag:: 3 timer

Torsdag: 2 timer

Fredag: 1,5 timer

Lørdag: 75 minutter

Totalt: Ca. 10 timer 

- Vi trener det vi mener er forsvarlig, og legger inn en fridag i uka. I fotballferien hadde spillerne i «hjemmelekse» å trene tre-fire ganger i løpet av ni dager.

Per Joar Hansen, hovedtrener RBK

Mandag: 1,5 timer

Tirsdag:: 3 timer

Onsdag:: 1,5 timer

Torsdag: 3 timer

Fredag: 1,5 timer

Lørdag: Frivillig om en vil trene eller ikke.

Totalt: Ca. 10 timer 

- At vi trener noe dårligere eller mindre enn andre, er bare blitt en myte, uten at vi bryr oss om det. Det viktigste for oss er at vi vet hva vi gjør, og ikke hva andre tror vi gjør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bo Johansson, hovedtrener Molde

Mandag: 2 timer

Tirsdag:: 3 timer

Onsdag:: Fri

Torsdag: 3 timer

Fredag: 1,5 timer

Lørdag: 1 time

Totalt: Ca. 10,5 timer 

- Fysisk mener jeg vi trener nok, men det er nok mulig for alle fotballspillere å trene mer teknisk. Det er ikke så belastende.

Kjetil Rekdal, hovedtrener VIF

Mandag: 1,5 timer

Tirsdag:: 3-4 timer

Onsdag:: 2 timer

Torsdag: fri

Fredag: 2 timer

Lørdag: 1,5 timer

Totalt: Ca. 11 timer 

- Treningsmengden er på bristepunktet av hva spillerne tåler. Vi prøver å tøye strikken så mye som mulig uten at den ryker. I fjor høst fikk vi veldig godt betalt etter at vi hadde trent godt hele året. I ferien har vi egentreningsprogram, men vi merker det lett hvis noen av spillerne ikke har trent. Da får de svi.

Egil «Drillo» Olsen, hovedtrener Fredrikstad

Mandag: 1,5 timer

Tirsdag:: 3 timer

Onsdag:: 1,5 timer

Torsdag: 3 timer

Fredag: 1,5 timer

Lørdag: Vanligvis fri

Totalt: Ca. 10,5 timer 

-  Vi trener mye med ekstremt høy intensitet. Det er da spillerne utvikler ferdighetene best. Ellers har en del av spillerne egentrening utenom fellesøktene. De som er friske og spiller kamp hver uke, trener vanligvis lite utenom fellesøktene.

Mons Ivar Mjelde, hovedtrener Brann

Mandag: 1,5 timer

Tirsdag:: 1,5 timer

Onsdag:: 1,5 timer

Torsdag: 1,5 timer

Fredag: 1,5 timer

Lørdag: 1,5 timer

Totalt: Ca. 9 timer 

- Vi har hatt ti dager fri nå, men gutta må levere egentreningsdagbok fra ferien. Vi prøver å opprettholde en hard egenjustis, og dagboka skal vises til både trenere og lagkamerater.

Kai Kristiansen, assistent- trener Ham-Kam

Mandag: 1,5–2 timer

Tirsdag:: fri

Onsdag:: 3 timer

Torsdag: 1,5 timer

Fredag: 1,5 timer

Lørdag: 1 time

Totalt: Ca. 9 timer 

- Mandag har vi stort sett restitusjonstrening med lav intensitet. To dager etter kamp er den tyngste dagen, så da tar vi fri.

Egil Østenstad, spiss Viking

Mandag: 1,5 timer

Tirsdag:: Fri

Onsdag:: 2 timer

Torsdag: 2 timer

Fredag: 2 timer

Lørdag: 1-1,5 timer

Totalt: Ca. 9 timer

Hovedtrener Roy Hodgson sier dette: - Det er bare tøv å ramse opp treningstimer på denne måten. Da Brian Clough ledet Nottingham Forest til topps i serievinnercupen for 25 år siden, trente de én time i uka. Det laget hadde slått hvilket som helst av dagens tippeligalag. Jeg sier ikke at vi skal prøve det samme, men jeg kommenterer ikke treningene våre på den måten Dagbladet legger opp til.

Ola Haldorsen, hovedtrener Bodø/Glimt

Mandag: 1,5 timer

Tirsdag:: 3 timer

Onsdag:: 1,5 timer

Torsdag: 3 timer

Fredag: 1,5 timer

Lørdag: Fri/egentrening

Totalt: Ca. 10,5 timer 

- Skal vi kunne prestere optimalt i kampene, trener vi akkurat passe. Vi har 22 mann i stallen med ulike behov. Da må de ha muligheten til å være med og styre sin egen treningshverdag.

Arne Sandstø, hovedtrener Odd Grenland

Mandag: 1,5 timer

Tirsdag:: 3,5 timer

Onsdag:: 2 timer

Torsdag: 3,5 timer

Fredag: 2 timer

Lørdag: 1,5 timer

Totalt: Ca. 14 timer 

- Mengde i seg selv er ikke positivt hvis alt foregår med 70 prosents intensitet. En del andre lag tar fri på tirsdager, noe vi også prøvde i fjor. Men da syntes spillerne det ble for lite fotball.

Otto Ulseth, hovedtrener Tromsø

Mandag: 1,5 timer

Tirsdag:: Ingen fellestrening. Valgfritt.

Onsdag:: 1,5-3 timer

Torsdag: 3 timer

Fredag: 1,5 timer

Lørdag: 1,5 timer

Totalt: Ca. 10,5 timer 

- En slik oversikt blir tvilsom. Det avhenger av hva man regner som trening, og dessuten bløffer folk. Fotballspillere trener mye mer nå enn for et par år siden. Men noen ganger er det optimale å gå på kino.

Bård Wiggen, assistenttrener Start

Mandag: 2 timer

Tirsdag:: 3,5 timer

Onsdag:: 3,5 timer

Torsdag: 3 timer

Fredag: 2 timer

Lørdag: 1 time

Totalt: Ca. 15 timer 

- Om vinteren trener vi omtrent fem timer mer. Over tid kan man bygge store treningsdoser, og de aller fleste spillerne absorberer det greit.

Christian Steen, kaptein Aalesund

Mandag: 3, 5 timer

Tirsdag:: 2 timer

Onsdag:: 2 timer

Torsdag: 4 timer

Fredag: 2 timer

Lørdag: 1 time

Totalt: Ca. 14,5 timer 

- Vi har økt betraktelig i forhold til i fjor. Det er nok ikke mange som har to økter mandag, men det fungerer bra for oss. Vi har blitt enige om at ingen skal ta oss på at de er bedre trent.