ULOVLIG: Ifølge skjenkekontrolløren er Carlsberg-reklamen på Liverpool-drakta ulovlig. Den lysende Carlsberg-logoen på tappekranene i forgrunnen er derimot lovlige, noe som får Christian Holth til å stusse. Foto: Christian Holth
ULOVLIG: Ifølge skjenkekontrolløren er Carlsberg-reklamen på Liverpool-drakta ulovlig. Den lysende Carlsberg-logoen på tappekranene i forgrunnen er derimot lovlige, noe som får Christian Holth til å stusse. Foto: Christian HolthVis mer

Fikk beskjed om å fjerne Liverpool-drakt etter skjenkekontroll

- Grenser til mobbing.

(Dagbladet): I sju år har Liverpool-supporter og pubeier Christian Holth hatt en innrammet drakt hengende på veggen. Drakta med den ikoniske Carlsberg-reklamen har aldri bydd på noe problem under de hyppige skjenkekontrollene - før nå.

For i en en rapport som Securitas leverte til Aurskog-Høland kommune etter en skjenkekontroll nylig, heter det:

«Skjenkestedet hadde to tilfeller av alkoholreklame, en innrammet fotballtrøye med Carlsberg-logo og en innrammet gammel reklame for Tuborg. [...] Rammen til fotballtrøyen var skrudd fast til veggen, men ansvarshavende lovet at den skulle fjernes dagen etter»

Det var lokalavisa Indre Akershus Blad som først omtalte saken.

Har reserveløsning Christian Holth fjernet den gamle Tuborg-reklamen, men drakta blir hengende. Pubinnehaveren teipet nemlig bare over den siste bokstaven, slik at draktreklamen nå bare heter «Carlsber».

- Dette er innenfor regelverket slik jeg tolker det, jeg har i alle fall aldri hørt om et bryggeri som heter «Carlsber», sier Holth til Dagbladet.

Til skjenkemyndigheten har han svart at drakta er utbedret, og at han regner med det går i orden. Om han skulle bli pålagt å fjerne den helt, har han en nyere trøye liggende, uten alkoholreklame. Så langt håper imidlertid Holth at det ikke går.

- Grenser til mobbing - Jeg er fullstendig klar over hva lovgivninga sier, men dette er paragrafrytteri. Drakta henger bakerst i lokalet, og ikke til sjenanse for noen. Dette er en pub i 2014, med 18-årsgrense, og ikke et tilholdssted for yngre. Kanskje det er på tide å gjøre noe med regelverket, sier han og påpeker:

- Det er lov å bruke huet!

Holth får støtte av direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome.

- Vi kjenner til flere lignende saker og blir like oppgitt hver gang. Hensikten med skjenkekontroll skal være å skape et trygt og trivelig uteliv, ikke drive paragrafrytteri som grenser til mobbing, sier Nome til indre.no.

KREATIV: Med en teipbit over g-en i Carlsberg, er alkoholreklamen innenfor regelverket. Foto: Christian Holth.
KREATIV: Med en teipbit over g-en i Carlsberg, er alkoholreklamen innenfor regelverket. Foto: Christian Holth. Vis mer