Fikk hjelp av Schanche

LEANGBUKTA (Dagbladet): To år på rad uten VM-tittelen ble for mye for Bjørn Rune Gjelsten (44): Foran årets VM-sesong i offshore har mangemillionæren - i samarbeid med Martin Schanche - utviklet et instrument som gjør at han med stor sannsynlighet vil kjøre raskere enn samtlige konkurrenter.

Martin Schanche: - Morsomt om Gjelsten vinner

- Jeg hater å tape, ingen tvil om det. Derfor har vi vært ekstremt fokusert på å gjøre alt vi kan for å vinne tilbake VM-tittelen, sier Bjørn Rune Gjelsten til Dagbladet - etter at han i strålende solskinn i Leangbukta i går for første gang i år testet sitt fartsmonster.

Etter en drøy time ute i fjorden var racer-piloten strålende fornøyd - til tross for en liten lekkasje i den teknologiske nyvinningen han er så stolt av: En «dropboks» - eller drevsystem - som er konstruert slik at motoren kan sitte lavere i båten.

På den måten halveres svinnet i overgangen fra motor til propell - fra åtte til fire hestekrefter.

Det høres sikkert lite ut, men skal gi to km/t ekstra i toppfart på de to Lamborghini-motorene på 1000 hestekrefter hver - og betyr at Gjelsten sparer rundt ett minutt på en VM-runde over halvannen time.

Avgjørende betydning

Samtidig bidrar det til at han kan holde en høyere toppfart i svinger og at båten får en bedre balanse.

Ifølge Gjelsten slanker nyskapningen også båtens totalvekt på i underkant av fem tonn med 120 kilo i forhold til tidligere mindre avanserte utgaver.

- Dette er veldig hi-tech, men disse fordelene kan fort bety forskjellen på 3. plass og seier. Og foreløpig er det bare vi som har et så unikt system, smiler Gjelsten fornøyd.

Sammen med Mr. Rallycross, Martin Schanche, har Gjelstens team Spirit Of Norway brukt i underkant av to år på å utvikle en slik boks - til en kostnad på rundt en million kroner.

- Schanche er svært teknisk begavet og jeg er ham en stor takk skyldig om vi får det utbyttet jeg håper og tror på.

Med et par andre små justeringer foran sesongstarten i italienske Trieste 3. juni føler Bjørn Rune Gjelsten at han nå har en langt sterkere båt enn i 1998, da han vant sin første VM-tittel i klasse 1 offshore.

- Dette er den beste båten jeg har hatt, og jeg blir veldig skuffet om vi ikke vinner VM-tittelen i årets sesong. Jeg er ikke med for å delta, smiler Gjelsten.

Han vurderer Dubai-teamets to båter - Victory 1 og 7 - som de to sterkeste rivalene i årets sesong.

De samme to båtene som la beslag på de to første plassene i fjorårets VM-sammendrag.

Hardtrening

Perfeksjonisten Gjelsten vet utmerket godt at det ikke hjelper å ha en knallbåt om ikke egen fysikk står i stil. Derfor har han og makkeren - engelskmannen Steve Curtis - trent bra hele vinteren.

- Jeg løper en time nesten hver eneste dag og er på helsestudio to ganger i uka. 77 kilo fordelt på 1,86 meter skulle da være ideelt, sier mannen som foran testturen i går så ut som en guttunge som nettopp har fått ny sykkel.

FØRSTE TEST: Bjørn Rune Gjelsten testet offshore-båten for første gang i år, og etter en drøy time i Leangbukta sa han seg svært fornøyd med alle detaljer. Nå gleder han seg til VM-sesongen.