Fikset million-avtale sjøl

Ole Einar Bjørndalen (28) fornyet ikke avtalen med Sponsor Service fordi han trodde han kunne gjøre en bedre jobb sjøl. Og nylig skrev skiskytteren en lukrativ millionavtale over fire år.

- Det er den største avtalen jeg noensinne har skrevet, og jeg er naturligvis veldig fornøyd, sier Ole Einar Bjørndalen til Dagbladet etter å ha signert den ferske avtalen.

Avtalen varer til over Torino-OL i 2006, og etter det Dagbladet erfarer, er den firedobbelte gullvinneren fra sist vinters OL i Salt Lake City sikret i overkant av en million kroner bare i grunnlønn i denne perioden.

Med suksessrelatert bonus i verdenscupen, VM og OL er avtalen trolig verdt rundt to millioner kroner for Ole Einar Bjørndalen.

Nylakkert våpen

I utgangspunktet var det Terje Bogens Sponsor Service som hadde oppgaven med å selge Bjørndalen til høystbydende. Den avtalen gikk ut i sommer.

- De hadde fått jobben med å selge meg om de hadde klart å komme opp med en så stor avtale. Det klarte de ikke. Det er fakta, sier Ole Einar Bjørndalen til Dagbladet.

Som en hyggelig gest til sponsoren har skiskytteren attpåtil valgt å lakkere våpenet sitt i Byggkjøps farger - oransje og blå.

- Det er ingen regler som begrenser hva slags farge vi kan ha på våpenet, og jeg synes dette ble råstilig, sier Bjørndalen.

Skiskytterne er på ingen måte ukjent med utstyr som indirekte reflekterer en sponsor: Skiskytternes landslagsdrakt er identisk med fargene til forbundets hovedsponsor, Vital.

Én ledig plass

I tillegg til forbundssponsoren har skiskytterne tre egne reklameplasser i internasjonale konkurranser: Våpen, en arm og skibindingene. På armen har Bjørndalen «5 om dagen». På bindingene har han fortsatt ledig plass.

Det er ni måneder siden han vant rubb og stubb i OL. Og først nå - like før en ny sesongstart, er den nye avtalen på plass.

- Hvorfor har det gått så lang tid?

- Mye av tida etter OL har gått med til å bygge hytte og skrive bok. Dessuten har jeg vært bevisst på å knytte til meg riktig samarbeidspartner. Som hyttebygger er dette et produkt jeg står inne for. Dessuten har de et bra motto: «For deg som vil ha det litt proft!». Jeg er også litt proff, smiler Bjørndalen.

- Har du sagt nei til mange sponsortilbud underveis?

- Ja, jeg har forkastet en del. Det er bedre med få seriøse avtalepartnere enn mange små, som krever mye tid. Dette samarbeidet er veldig spennende. De vil at jeg skal være spydspissen i deres satsing de neste fire åra, sier Bjørndalen.

Den ledige reklameplassen på skibindingene har han ingen hast med å selge. Sist sesong gikk han for eksempel uten personlig reklame på armen.

- Hvis ikke den rette dukker opp, så går jeg uten. Jeg er veldig bevisst på hvem jeg vil identifisere meg med.

Spent på formen

I går ankom Bjørndalen svenske Östersund - som har overtatt verdenscupåpningen på grunn av snømangel i østerrikske Hochfilzen. Torsdag braker det løs med sprint for kvinner og menn.

- Det har vært mye utenomsportslig etter OL. Formen er ikke perfekt, men grei nok, så jeg er spent på hvordan det fungerer nå. Det skal bli artig å komme i gang med verdenscupen igjen, sier Bjørndalen.

VERDT SIN VEKT I KRONER: Ole Einar Bjørndalen viser fram våpenet som han har lakkert i den nye sponsorens farger.