- FIS leker med menneskeliv

KVITFJELL (Dagbladet): - Hvem tar ansvar om Kjetil kjører gjennom nettet og dør? spør pappa og Olympiatoppens alpinkoordinator Finn Aamodt. Han beskylder Det internasjonale skiforbundet (FIS) for å drive livsfarlig rovdrift på Kjetil og de beste alpinistene.

Kjetil Aamodt er ubestridt ener blant de få og utrydningstruede alpinistene som kjører alle disipliner.

- Kjetil kjører seg sjøl desidert hardest av alle. Det bekymrer meg. Først og fremst på grunn av helsa hans når han kjører utfor - men også resultatmessig, sier pappa Finn.

Han beskylder FIS-sjefene for å være griske - med større fokus på penger enn løpernes sikkerhet. Det råferske eksempelet er løpernes tur til Korea sist helg. Der kjørte de slalåm og storslalåm, for så å sitte 18 timer i fly for å komme seg direkte til obligatoriske utfortreninger her i Kvitfjell.

- Her leker FIS med menneskeliv. Dette må ta slutt, sier Finn Aamodt.

- Grådige FIS

- I Korea var det 40 tilskuere. Førti! Hvorfor skal de kjøre der? Jo, fordi sponsorene krever det, og FIS får en haug med penger. Dette er rovdrift. Det er ikke løperne som er grådige. Det er systemet som er grådig, sier Finn Aamodt, som mener organiseringen av v-cupen må gjøres om.

- Rennlista må endres. Noe gjøres. Ellers tar det knekken både på TV-interessen og selve idretten.

- Hva må gjøres?

- Rennprogrammet er vanvittig. Enten får de kutte ut sammenlagtcupen. Da løser problemet seg sjøl.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Eller så får de beholde sammenlagtcupen og bare kjøre klassikerne (Kitzbühel, Wengen, osv.) Der får de kjøre alle disiplinene for så å ta ei uke fri til trening, sier Aamodt og fortsetter:

- De som kjører tre eller fire grener må dessuten få bonuspoeng. Slik kan ti mann vinne totalt. Slik det er nå kan bare noen få vinne sammenlagt, etter halve sesongen var det bare to (Hermann Maier og Kjetil Aamodt). Nå er det bare en (Maier). Og hvor spennende er det?

Spør Finn Aamodt.

Glad i Kvitfjell

Han tror utøverne må ta mer makt fra FIS-pampene. For herrene på toppen - som FIS-president Gianfranco Kasper - har ikke Finn Aamodt mye tro på.

- De klarer ikke å legge to og to sammmen. Det er utøverne som kan dette her. Ikke de gamlingene der, sier Aamodt.

Han skjønner Kjetils idé om å kjøre for fabrikklag.

- Da hadde det blitt færre renn. Industrien forstår mer av dette enn FIS, sier Finn Aamodt, som er glad sønnen skal kjøre i Kvitfjell og ikke i Kitzbühel denne helga. I OL-traseen fra 1994 har de lokale arrangørene lenge vært i forkant sikkerhetsmessig.

- Ja, men også i Kvitfjell kan folk gå gjennom nettet og ut i skauen, sier Finn Aamodt.