Flere ser Tour de France

20 prosent flere seere følger årets Tour de France på TV 2 sammenlignet med i fjor.

Siden Thor Hushovd og resten av sykkeleliten startet 3. juli, har 128.000 seere i gjennomsnitt fulgt sendingene fra Frankrike. I fjor hadde reklamekanalen 105.000 seere i snitt de første ti dagene av etapperittet.

138.000 seere så Thor Hushovd sykle inn til annenplass på 9. etappe tirsdag. Det var langt dårligere enn søndagens sending, der 202.000 seere fulgte den norske spurtkanonen til etappeseier.

- Det er umulig å sammenligne med en søndag. Veldig mange faktorer spiller inn på disse tallene, blant annet sendetidspunkt. Det er også veldig store variasjoner i antall seere i løpet av sendingene, forteller researcher Birgitt Eie i TV 2 til NTB.

133.000 seere fulgte prologen 3. juli, mens 198.000 var på plass foran TV-skjermen da 1. etappe ble avviklet dagen etter. Bare da Hushovd spurtet inn til seier på 8. etappe har TV 2 hatt flere seere så langt i årets Tour de France.

- Vi er svært godt fornøyd med seertallene så langt. En økning på 20 prosent er veldig bra, sier Eie.

(NTB)