SPURTERNES MARERITT: Dagens etappe blir trolig den vanskeligste for spurterne å overleve. Det går mot en intens kamp mot klokka og tidslimiten for Marcel Kittel, André Greipel, Alexander Kristoff og de tyngste og mest eksplosive rytterne. Foto: AFP PHOTO / PHILIPPE LOPEZ
SPURTERNES MARERITT: Dagens etappe blir trolig den vanskeligste for spurterne å overleve. Det går mot en intens kamp mot klokka og tidslimiten for Marcel Kittel, André Greipel, Alexander Kristoff og de tyngste og mest eksplosive rytterne. Foto: AFP PHOTO / PHILIPPE LOPEZVis mer

Tour de France 2017: Livet i gruppettoen

Flere stjerner kan forsvinne ut av Tour de France i dag: - Denne etappen er det verste som kan skje

Dagens fjelletappe er formet på en måte som gjør den til den antatt vanskeligste å overleve i årets Tour de France. Pass opp, Marcel Kittel, Alexander Kristoff og co.

  • Følg dagens intense etappe live her.

(Dagbladet): Årets desidert korteste fellesstartetappe i Tour de France blir trolig den vanskeligste å overleve for feltets raskeste spurtere.

Tidslimiten som Arnaud Démare røk på tidligere i treukersrittet, blir langt vanskeligere å komme innenfor i dag. Dagens etappe fra Saint-Girons til Foix kan bli et mareritt for store deler av feltet.

- Det er mange slitne ryttere etter gårsdagens tøffe etappe, og de får et fjell midt i fleisen allerede etter 25 kilometer, sier Mads Kaggestad til Dagbladet.

- Det blir en kort og intens etappe, som er det verste som kan skje for slitne ryttere når det gjelder det å klare tidslimiten. Flere kan ryke i dag, spår den tidligere Credit Agricole-rytteren.

At dette er en verst tenkelig etappe for spurterne, skyldes en rekke faktorer som sammenfaller til et mareritt for dem som vil utgjøre dagens gruppetto, altså den bakerste gruppa i feltet:

På den 101 kilometer lange etappen venter tre knalltøffe stigninger, hvor rytterne kommer til å sette skyhøyt tempo allerede fra start, all den tid det er en innlagt spurt etter bare 13,5 kilometer.

TØFF DAG: Mads Kaggestad tror mange ryttere skal slite med å overleve dagens etappe. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
TØFF DAG: Mads Kaggestad tror mange ryttere skal slite med å overleve dagens etappe. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Spurternes dilemma

Spørsmålet er om det vil gi spurterne - med Marcel Kittel og Michael Matthews i spissen i kampen om den grønne trøya - så mye laktat, at det i seg selv kan bidra til at marerittetappen blir så tøff at tidsfristen og resten av touren ryker.

- Bør de holde litt igjen i den innlagte spurten?

- Jeg tror både Matthews og Kittel vil gå for spurten. Det er en avveining, men de to ser såpass sterke ut at de tenker nok at de har kontroll. Jeg tror Kittel vil klare tidsfristen så lenge han ikke har fått noe sykdom i kroppen siden i går, sier Kaggestad.

Det blir ikke noe som helst hvile etter den innlagte spurten. Herfra og ut stiger det jevnt mot Col de Latrape, hvor ryttere på jakt etter klatretrøye og etappeseier trolig vil angripe umiddelbart etter den innlagte spurten.

18 prosent stigning: - Håpløs situasjon

Kanskje vil også noen av sammenlagtutfordrerne allerede her legge press på sammenlagtleder Fabian Aru og ikke minst Chris Froome, som viste store svakhetstegn i går. Det bør utnyttes før briten trolig vil hente mange sekunder på den avsluttende tempoetappen.

Mot slutten av etappen blir det enda mer brutalt. I dagens siste av de tre harde 1. kategoristigningene, Mur de Péguère, er det hele 18 prosent stigning på det bratteste. Det er også flere partier med 16 prosent stigning og generelt knalltøft mot slutten av dette fjellet.

Lånke  20170625.
Sykkel-NM 2017 landeveis. Fellesstart menn og kvinner sr. på Lånke, Stjørdal.
Edvald Boasson Hagen (tv) og Alexander Kristoff fanget midt i høvedfeltet.
Foto: Ned Alley / NTB scanpix
Lånke 20170625. Sykkel-NM 2017 landeveis. Fellesstart menn og kvinner sr. på Lånke, Stjørdal. Edvald Boasson Hagen (tv) og Alexander Kristoff fanget midt i høvedfeltet. Foto: Ned Alley / NTB scanpix Vis mer

- Det blir en ekstremt tøff dag og kan bli ekstra hardt om gruppettoen ikke dannes tidlig. Hvis det er halvhardt tempo i front, vil gjerne rytterne forsøke å sitte med så lenge som mulig, sier Kaggestad.

- Da blir det mer splittet og smågrupper i stedet for en stor gruppetto. Det er det verste som kan skje for rytterne som faller av tidlig. Det kan bli en håpløs situasjon for dem.

- Rytterne er klar over faren

Her vil eksempelvis spurterne slite stort med å holde seg innenfor tidslimiten som er avgjørende for at de ikke besegler samme skjebne som den franske storsprinteren Arnaud Démare.

- Rytterne er klar over faren i dag, og det er nok klart signalisert fra sportsdirektørene at dette kan bli tøft. Rytterne og lagene vil være ekstra våkne. Hvis man faller av gruppettoen, er man ferdig, mener Kaggestad.

Med det raskeste tidsskjemaet og en gjennomsnittsfart på rundt 40 kilometer i timen i dag, vil estimert tidslimit være på drøye 28 minutter bak vinneren.

Til sammenlikning var 43 ryttere over en halvtime bak gårsdagens vinner, riktignok på en dobbelt så lang etappe. Men i går var det flatt og samlet felt til godt over 100 kilometer før mål, mens det i dag innledes med fjell nesten umiddelbart, fyrt opp med en innlagt spurt etter 13,5 kilometer som oppvarming.

Det går mot en blytung kamp mot klokka og tidslimiten.

- Er du i en stor gruppetto, kan du bli reddet selv om tidsfristen ryker, fordi man ikke kan kaste ut en tredjedel av feltet. Vi så det i 2011 da det også var mange store navn der. Det er gruppettoens styrke. Det er som en fagorganisasjon hvor man forsøker å ta vare på dem som sliter med sykdom og skader, forteller Kaggestad.

Tror de norske overlever

Han tror de norske rytterne vil klare seg greit, men ser på sjansen som stor for at en del andre kan ryke på tidslimiten i dag.

- Edvald Boasson Hagen er neppe i faresonen så sterk som han er for øyeblikket. Alexander Kristoff bør også ha god kontroll, selv om det er verst tenkelig etappe med tanke på tidslimiten, mener Kaggestad.

Det kan trolig bli enda tøffere for Kittel i den grønne trøya, som er den mest eksplosive og hurtigste i feltet, som gjerne også betyr at du samtidig er en av de svakeste i fjellene.

Gruppettoens arbeidsmiljø

Det kan hovedutfordrer Matthews, som er en langt bedre klatrer, muligens utnytte i kampen om den grønne trøya. Men Kaggestad tror ingenting på at australieren vil forsøke å dra opp tempoet hvis de havner i samme gruppetto for å legge press på Kittel.

- Man kan ikke bruke gruppettoen til å få et forsprang til konkurrentene. Hvis Matthews skulle sette opp tempoet i gruppettoen for å få ut Kittel, ville han blitt svært upopulær. Det ville vært et sosialt selvmord, mener TV 2s sykkelekspert.

- Man må tenke på hvordan man selv vil bli behandlet i en liknende situasjon seinere, hvor kanskje du er den som sliter. Slike ting blir ikke glemt. Det handler om sunn fornuft, ta hensyn og å oppføre seg i et arbeidsmiljø.

- Bernhard Eisel er ofte en av sjefene der som prøver å styre feltet innenfor tidslimiten. De forsøker å holde så høyt tempo på flatene som mulig og roe litt ned i stigningene, for å få med seg alle.

Forstår Aru

Det har vært mye diskusjon rundt de uskrevne reglene i feltet i årets utgave av Tour de France, som blusset opp på ny i går da tetgruppa ventet på Chris Froome og Fabio Aru etter at de kjørte ut av veien i en sving før den siste stigningen.

- Å vente på Froome og Aru i går, synes jeg var greit, siden det var i bunnen av en bakke og støtingen ikke var i gang. Hadde det skjedd mens hardkjøret allerede var i gang, ville de ikke ventet, sier Kaggestad.

- Det må ikke bli sånn at det blir en tendens at Froome får teknisk trøbbel når det skal avgjøres. Det må ikke utnyttes fra noen av sidene. Det handler om sunn fornuft og å ikke misbruke situasjoner. Hvis Froome tryner når det kjøres hardt i sidevinden, vil de ikke vente.

Den tidligere norske proffsyklisten gir Aru delvis støtte i handlingen som ble slaktet av en rekke eksperter tidligere i touren da den italienske sammenlagtlederen rykket samtidig som Froome signaliserte at han trengte teknisk hjelp.

- Hvis du tar situasjonen med Aru, er den i grenseland. Aru var i ferd med å rykke da Froome tok opp hånda for å signalisere mekanisk trøbbel.

- Da kan jeg forstå at Aru ikke stopper rykket, selv om han registrerer at Froome sliter. Da tenker han nok at han skulle jo rykke uansett og hadde bestemt seg, selv om han naturligvis også kunne ha ventet litt, sier Kaggestad.